cognity

12 zasad infografiki

Infografika z każdym dniem zyskuje na popularności. Obecnie należy do bardzo modnych, a może nawet nieodłącznych sposobów wizualnego przekazu danych. Stworzenie atrakcyjnej Infografiki nie wymaga znajomości profesjonalnych programów komputerowych. Nie trzeba też być grafikiem, aby okiełznać tę sztukę. Wystarczy zastosować się do kilku zasad, które pozwolą przygotować czytelny przekaz.

25 stycznia 2018
blog

Przygotowaliśmy 12 podpowiedzi, które pokażą na co zwrócić uwagę, by odbiorca docenił Twoje starania.

1. Zmieść się w zasięgu wzroku

Najlepsze infografiki to te, które mieszczą się w zasięgu wzroku odbiorcy. Infografika powinna przekazać pewną, niedużą ilość informacji na względnie małej przestrzeni. Dlatego w większości przypadków optymalnym rozmiarem będzie 600×1100 pixeli.

2. Opowiedz dobrą historię

Infografika powinna być efektowna i wizualnie ciekawa, ale powinna też opowiadać jakąś historię poprzez dane, wykresy, mapy, itd. Dobrze jest znaleźć takie informacje, które mogą okazać się dla odbiorcy czymś kompletnie niespodziewanym. 

3. Stosuj zasadę KISS (keep it simple)

Najlepsze infografiki powstają w procesie upraszczania złożonych idei do ich najłatwiej przyswajalnych form. Pokazują one trendy i relacje pomiędzy danymi za pomocą łatwo zrozumiałych elementów graficznych.

4. Zadbaj o prezentację danych

Staraj się, aby wykresy były proste w interpretacji i zachęcały do zagłębiania się w historię w nich ukrytą. Im więc szersze jest grono osób, do których kierujemy nasz komunikat, tym bardziej trzeba uważać na potencjalne problemy ze zrozumieniem zależności pomiędzy zawartymi w nich danymi (liczbami).

5. Pokazuj ludzki wymiar liczb i odniesienie do czegoś ciekawego

Aspekt wizualny infografiki jest niezwykle ważny, ponieważ ułatwia zapamiętywanie trudnych informacji.

6. Inspiruj się innymi infografikami

Obserwując inne infografiki zastanów się nad tym, które robią na Tobie największe wrażenie, które do Ciebie trafiają i sprawiają, że zaczynasz myśleć nad ich treścią, a które po prostu przelatujesz wzrokiem i uciekasz gdzieś dalej w otchłań Internetu. Rzecz jasna staraj się czerpać z tych lepszych wzorców.

7. Podawaj źródła

Jeżeli chcesz, żeby infografika, była wiarygodna to absolutnie musisz podać źródła, z których korzystałeś podczas przygotowywania infografiki.

8. Wybierz temat i sprecyzuj cel

Musisz precyzyjnie określić temat i rozważyć, czy nadaje się on na przedstawienie w formie infografiki. Dobrze jest też zdefiniować odbiorcę. Wiedząc to łatwiej będzie Ci podjąć decyzję, co do rodzaju infografiki, języka, jakim się w niej będziesz posługiwać, formatu i medium.

9. Dostosuj formę do rodzaju danych

Mapy są użyteczne do pokazania przestrzeni i lokalizacji wydarzeń, w sytuacji gdy ma znaczenie to gdzie do nich doszło i jaki był rozwój wypadków, wykresy doskonale obrazują wielkości lub tendencje rozwijające się i zmieniające w czasie, schematy organizacyjne pokazują strukturę organizacyjną i hierarchię wewnątrz struktury, diagramy przepływu ilustrują procesy, procedury i ruch wewnątrz jakiejś struktury, schematy i przekroje prezentują rysunek przedmiotu i identyfikują jego części, wykresy czasowe prezentują jakąś historię w oparciu o linię czasu.

10. Świadomie posługuj się kolorem

W infografice bardzo ważne jest świadome posługiwanie się kolorem. Ten sam wykres w zależności od zastosowanych barw może być łatwy lub trudny do odczytania, wyglądać nowocześnie i profesjonalnie lub nudno i anachronicznie.

11. Krytycznie weryfikuj to, co widać na infografice

Jako twórca zazwyczaj wiesz, co chcesz pokazać. Wiesz, na co patrzeć i jak to odczytać. Niestety odbiorca może nie mieć tej wiedzy patrząc na infografikę po raz pierwszy. Dobrze jest skończoną infografikę przetestować na kimś, kto nie uczestniczył w jej tworzeniu i przekonać się, czy jest ona właściwie interpretowana.

12. Zadbaj, by infografika mogła funkcjonować samodzielnie

Po oddzieleniu od głównego tekstu (np. artykułu) powinna być zrozumiała, zawierać informacje wyjaśniające zjawisko lub jakiś jego aspekt od początku do końca (jak zdanie zaczynające się od dużej litery a kończące kropką).

Właśnie poznałeś 12 zasad tworzenia efektywnej inforgrafiki. Mamy nadzieję, że dzięki zawartym w nich wskazówkom z powodzeniem będziesz mógł przygotować atrakcyjne dla odbiorców materiały.

 

Nie pozostaje nam nic innego, jak życzyć Ci powodzenia! Oby Twoja przygoda z infografiką przyniosła wymarzone efekty ✊.

Kurs Canva - tworzenie projektów i edycja wideo przy wykorzystaniu możliwości graficznych narzędzia
początkujący
cena
od 3000 zł + VAT dla szkoleń otwartych
szkolenia zamknietę
Zapytaj o cenę dla szkoleń zamkniętych
Kurs Canva - tworzenie projektów i edycja wideo...
Kurs CorelDRAW - poziom podstawowy
początkujący
cena
od 3000 zł + VAT dla szkoleń otwartych
szkolenia zamknietę
Zapytaj o cenę dla szkoleń zamkniętych
Kurs CorelDRAW - poziom podstawowy...
Kurs Canva Pro - tworzenie profesjonalnych projektów graficznych
początkujący
cena
od 3000 zł + VAT dla szkoleń otwartych
szkolenia zamknietę
Zapytaj o cenę dla szkoleń zamkniętych
Kurs Canva Pro - tworzenie profesjonalnych projektów graficznych...
Kurs Canva, Piktochart, Visual.ly - zasady i triki tworzenia grafik i infografik
początkujący
cena
od 3000 zł + VAT dla szkoleń otwartych
szkolenia zamknietę
Zapytaj o cenę dla szkoleń zamkniętych
Kurs Canva, Piktochart, Visual.ly - zasady i triki...
icon

Formularz kontaktowyContact form

Imię *Name
NazwiskoSurname
Adres e-mail *E-mail address
Telefon *Phone number
UwagiComments