GWARANTOWANE TERMINY
Jesteś tutaj: strona głównastrefa wiedzy5 podstawowych zasad typografii - jak wpłynąć na formę tekstu?
MENU

5 podstawowych zasad typografii - jak wpłynąć na formę tekstu?


Kategoria: Kurs Word, Profesjonalne dokumenty
3Oct

„Typografia jest statkiem obdarzania języka naturalnego głęboko zakorzenioną wizualną formą.”

Robert Bringhurst(kanadyjski typograf i poeta)

 

Do tego, że pierwsze wrażenie jest ważne, nikogo nie trzeba przekonywać. To na jego podstawie podejmujemy decyzję: warto, czy nie warto angażować swój czas lub inne zasoby. Pierwsze wrażenie może powstać na podstawie wyglądu, zachowania, czy wyrażanych treści. Właśnie dlatego, tekst, jako nośnik treści, jest tak ważny kiedy to nim w pierwszej kolejności docieramy do odbiorcy. Pisząc tekst należy zadbać o jego formę w taki sposób, aby możliwie najbardziej ułatwiał czytelnikowi zapoznanie się z przekazem. 

W jaki sposób? Stosując się do zasad typografii.

 

Dobór czcionki

Pierwszym naszym krokiem powinien być wybór kroju pisma. Nie należy bawić się czcionkami, ponieważ niepotrzebnie odwraca to uwagę od treści, a nawet drażni czytelnika. Najlepszym rozwiązaniem jest użycie jednego rodzaju w całym tekście. Kroje szeryfowe uważane są od lat za lepsze do czytania. Rozmiar czcionki możemy zmieniać, jeśli uznamy to za konieczne, jednak trzeba pamiętać, że przejście z jednej wielkości na drugą - dużo mniejszą lub większą, może być męczące dla oka. Należy unikać także zbędnych udziwnień. Czcionki tego typu sprawią, że nasz tekst stanie się mało profesjonalny, nieczytelny, a sama treść niepoważna.

 

Cognity typografia

 

Wdowa, bękart, sierota

Zmora każdego korektora tekstu. Pojedyncze litery na końcu wiersza nie są rzadkością. Źle się czyta, estetyka tekstu jest zachwiana, ale co z tym w takim razie zrobić? Należy przenieść „sieroty” na początek kolejnego wiersza przez:

  • Ustawienie kursoraza pojedynczą literą i naciśnięcie klawisza Delete
  • Wstawienie „twardej spacji” wciskając kombinację klawiszy Ctrl, Shift, Spacja

 

 

Ustawianie interlinii

Ustawiana automatycznie w edytorze tekstu, jednak nie zawsze spełnia swoje funkcje. 

Jeśli interlinia jest za mała, tekst jest nieczytelny, bo znaki zlewają się ze sobą. 

Jeśli interlinia jest za duża, tekst jest niewygodny do czytania.

 

Cognity typografia

 

Wyróżnianie tekstu– pogrubienie czy pochylenie tekstu

Niekiedy chcemy wyróżnić w tekście słowo lub ciąg słów, które według nas są ważne w danym fragmencie. Należy zrobić to tak, aby nie rozpraszać czytelnika podczas dalszego czytania. Jednym ze sposobów jest pogrubienie, niestety niezalecane. Lepszym rozwiązaniem będzie pochylenie, które jest mniej zauważalne dla oka człowieka w stosunku do grubości czcionki czy zmiany koloru.

 

Cognity typografia

 

Unikanie podwójnych wyróżnień

Zasada unikania podwójnych wyróżnień mówi, że jeżeli nie ma istotnej potrzeby, to nienależy wyróżnianego fragmentu tekstu wyróżniać więcej niż jedną metodą naraz. Dublowanie wyróżnień daje odbiorcy wrażenie ukrytego sensu i odwraca uwagę od samej istoty tekstu. Wyróżniać należy tylko to, co konieczne, i to w niezbędnym stopniu. Nadmiar wyróżnień może zepsuć całą estetykę tekstu, odbierając mu klasę.

Powyższe zasady pokazują jak bardzo oko ludzkie jest wrażliwe na drobne zmiany. Tworząc tekst i nadając mu wizualną formę, należy pamiętać o tym, aby nie przeszkodzić czytelnikowi w poprawnym odbiorze treści. Każdy element tekstu jest ważny, a pominięcie któregokolwiek potrafi zepsuć dobre wrażenie i estetykę nawet najlepiej i najstaranniej zaplanowanego projektu.

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej o typografii i formatowaniu przygotowanych przez Ciebie tekstów zapraszamy na:

 

Więcej o tworzeniu dokumentów znajdziesz w cyklu naszych artykułów: 

 

 

Licencja Creative Commons
5 podstawowych zasad typografii - jak wpłynąć na formę tekstu? by Cognity is licensed under a Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe License.

Wybrani Klienci:

Ten serwis używa plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.
Więcej informacji o plikach cookies znajdziesz tutaj
Kliknij ZGADZAM SIĘ, aby ta informacja nie wyświetlała się ponownie
Cognity.pl