GWARANTOWANE TERMINY
Jesteś tutaj: strona głównastrefa wiedzyAby dobrze wystartować na rynku pracy
MENU

Aby dobrze wystartować na rynku pracy


Kategoria: HR a proces szkoleniowy, HR w praktyce, Kompetencje miękkie w pracy
16Apr

Współczesny rynek pracy ulega bardzo dynamicznym przemianom. Zmieniają się oczekiwania pracodawców i pracowników. Pojęcia kariery i sukcesu ulegają przeobrażeniom. Dzięki wykorzystaniu technologii informatycznych powstają nowe formy świadczenia pracy i nowe zawody. Niełatwo nadążyć za wszystkimi trendami. Wielu osobom trudno się w tym odnaleźć. Jeszcze trudniejsze jest wejście na taki rynek pracy. Poznajcie 5 czynników, które zapewnią udane rozpoczęcie kariery.

Analiza

Aby znaleźć pracę naszych marzeń, musimy najpierw wiedzieć czego dokładnie szukamy. Stąd pierwszym etapem powinna być analiza własnych preferencji i możliwości. Co chcemy osiągnąć w życiu? Jakie są nasze wartości? Co sprawia nam przyjemność? Na czym się znamy i w czym jesteśmy dobrzy? Wolimy pracować sami czy w zespole? Pociąga nas praca z danymi czy kontakt z innymi ludźmi? Jakie są nasze aktualne zasoby? Jakie mamy wykształcenie? Jakie mamy certyfikaty i uprawnienia? Odpowiedź na te pytania – samodzielna, z wykorzystaniem testów predyspozycji zawodowych lub przy udziale doradcy zawodowego albo coacha kariery – pozwoli nam ukierunkować nasze działania. Da nam mapę, dzięki której łatwiej będzie nam dotrzeć do zaplanowanego celu.

Aktywność

Bycie najlepszym specjalistą w danej dziedzinie nie zapewni nam zatrudnienia w wymarzonym zawodzie. Musimy być aktywni, pokazywać się na rynku pracy, dać się poznać pracodawcy. Wychodzenie z inicjatywą, samodzielność w działaniu, determinacja – te cechy doceniają pracodawcy. Nie warto czekać, aż ktoś da nam szansę na wykazanie się. Trzeba samemu takiej szansy szukać. Masz problem ze znalezieniem zatrudnienia po studiach? Spróbuj działać w wolontariacie, zacząć od praktyk i staży (nawet darmowych). Pozwoli ci to zdobyć doświadczenie, rozwinąć kompetencje społeczne, poznać nowych ludzi i zaznaczyć swoją obecność na rynku pracy.

Atrakcyjność

Budowanie własnego wizerunku (personal branding) jest bardzo ważne na każdym etapie kariery. Posiadanie konta na portalach społecznościowych dla profesjonalistów to podstawa. Warto udzielać się również na branżowych forach internetowych, publikować na blogach, brać udział w dyskusjach. W ten sposób budujemy własną markę. Nie można zapominać także o spotkaniach networkingowych, udziale w targach czy konferencjach. Każde pokazanie się na takim wydarzeniu, zabranie głosu w dyskusji lub zdobycie nowych kontaktów może skutkować propozycją zatrudnienia. Należy pamiętać, że podstawą dobrego wizerunku są rzeczywiste umiejętności, doświadczenie i osiągnięcia. Tylko na takich fundamentach możemy budować własną markę.

Ambicja

Mierz wysoko. Jeśli chcesz osiągnąć sukces, musisz być przygotowany na długą drogę. Każda z osób, która osiągnęła sukces i którą teraz podziwiasz, okupiła to ciężką pracą. Niezbędna jest determinacja i konsekwencja. Ścieżka kariery większości osób przypomina sinusoidę. Mieli w niej gorsze i lepsze momenty. Wielu z nich zmagało się z bezrobociem lub musiało przyjąć mało atrakcyjną ofertę pracy. Mimo to nigdy się nie poddali i nie zapomnieli o swoim celu zawodowym. Z każdego doświadczenia można wyciągnąć lekcje na przyszłość, nauczyć się czegoś nowego. Ważne, żeby nie rezygnować ze swojego celu i wykorzystywać każdą okazję, aby zrobić krok w jego kierunku. 

Adaptacja

Jedyną stałą rzeczą we współczesnym świecie jest zmiana. Zapomnij o tym, że przepracujesz całe życie w jednej firmie. Nawet szanse na pracę przez całą karierę w jednym zawodzie są mniejsze niż kiedykolwiek. Zdolność dostosowania się do rynku jest kluczową umiejętnością. Kto 15 lat temu słyszał o coachach? Albo specjaliście od social marketingu? Weź to pod uwagę wybierając kierunek studiów. Lepiej zostać ekspertem w wąskiej specjalizacji, być wyjątkowym i mieć szansę na wspaniałą karierę i pieniądze w jednej dziedzinie? A może lepiej zająć się czymś co daje możliwość łatwego przekwalifikowania się i zmiany ścieżki kariery? Nie ważne co wybierzesz, zawsze warto mieć przygotowaną alternatywę.

Podsumowanie

Poszukiwanie odpowiedniego dla nas miejsca na rynku pracy powinniśmy rozpocząć od siebie – od analizy własnych predyspozycji i kompetencji. Ważne jest przyjęcie aktywnej postawy, poszukiwanie i wykorzystywanie nadarzających się okazji. Pomocny w tym będzie silny, pozytywny wizerunek przedstawiający nas jako profesjonalistę i eksperta w swojej dziedzinie. Do osiągnięcia sukcesu konieczna jest odpowiednia determinacja w dążeniu do celu i nie poddawanie się pod wpływem przeciwności. Dla większej pewności warto mieć jednak zawsze przygotowany plan B.

Autor: pl

Licencja Creative Commons
Aby dobrze wystartować na rynku pracy by Cognity is licensed under a Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe License.

Wybrani Klienci:

Ten serwis używa plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.
Więcej informacji o plikach cookies znajdziesz tutaj
Kliknij ZGADZAM SIĘ, aby ta informacja nie wyświetlała się ponownie
Cognity.pl