GWARANTOWANE TERMINY
Jesteś tutaj: strona głównastrefa wiedzyCykl Kolba - efektywne metody uczenia się dorosłych
MENU

Cykl Kolba - efektywne metody uczenia się dorosłych


Kategoria: HR a proces szkoleniowy
21Apr

Model Uczenia się przez doświadczenie

 

Osoby starsze, które kontynuują edukację w dorosłym życiu, uczą się w inny sposób niż dzieci. Stają przed nieco trudniejszym zadaniem – przede wszystkim z wiedzą, którą przyswajają, konfrontują się ich własne dotychczasowe doświadczenia.  „Bagaż” ten  sprawia, że ich pojmowanie wiedzy jest dużo bardziej krytyczne. Dlatego też trudniej im wysłuchiwać wielogodzinnych wykładów i abstrakcyjnych teorii. Dużo łatwiej za to przyswajają oni wiedzę, przez praktykę i analizowanie zagadnienia na konkretnym problemie, który w jakiś sposób odnosi się do ich własnego życia. David A. Kolbe amerykański teoretyk metod nauczania już w latach 70-tych opracował metodę, która zrewolucjonizowała techniki edukacji dorosłych. Metoda ta nosi nazwę „Modelu Uczenia przez doświadczenie” i schemat jej etapów wygląda w następujący sposób. 

Etapy

 

  1. Etap pierwszy doświadczenie – aby przykuć uwagę słuchaczy do konkretnego problemu należy odnieść go do doświadczenia rozumianego jako przeżycie czy doznanie. Trener na tym etapie przywołuje wydarzenie z przeszłości kursantów lub też stwarza nową sytuację na podstawie, której słuchacze będą na kolejnych etapach analizować problem. 
  2. Etap drugi obserwacje i wnioski – na tym etapie trener inicjuje dyskusję między słuchaczami na temat problemu przedstawionego w punkcie pierwszym. Wszyscy razem próbują przeanalizować co się wydarzyło i dlaczego. Do konkretnego doświadczenia odnoszą swoją dotychczasową wiedzę. Uczestnicy mają okazję podzielić się refleksjami. Szczególnie istotną zaletą tego etapu jest to, że uczestnicy sami dochodzą do pewnych wniosków co podnosi ich motywację do nauki. 
  3. Etap trzeci tworzenie teorii – refleksje z poprzedniego etapu zostają skonfrontowane z teorią.  Konfrontacja ta ma nie tyle na celu potwierdzenie wniosków z wcześniejszych etapów co umiejscowienie nabytej wiedzy w szerszym kontekście. 
  4. Etap czwarty testowanie w praktyce – na tym etapie uczestnicy w sposób aktywny wykorzystują wiedzę, którą zdobyli. W praktyce, etap ten polega na wykonywaniu, pod okiem trenera, ćwiczeń – takich jak pisanie krótkich tekstów, odgrywanie scenek, czy wykonywanie zadań za pomocą programów komputerowych. Podsumowanie ćwiczenia przez trenera i innych uczestników stanowi zamknięcie cyklu, po którym może odbyć się następny – rozpoczynający się od innego doświadczenia. 

 

Skuteczność zastosowania Cyklu Kolba

 

Skuteczność zastosowania Cyklu Kolbe wynika z aktywnej metody przyswajania wiedzy, którą słuchacze od razu przekładają na praktykę. Uczestnicy mają poczucie, że sami doszli do sedna problemu i odkryli rozwiązania, które później będą chętnie stosować w podobnych sytuacjach. 

 

 

Licencja Creative Commons
Cykl Kolba - efektywne metody uczenia się dorosłych by Cognity is licensed under a Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe License.

Wybrani Klienci:

Ten serwis używa plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.
Więcej informacji o plikach cookies znajdziesz tutaj
Kliknij ZGADZAM SIĘ, aby ta informacja nie wyświetlała się ponownie
Cognity.pl