GWARANTOWANE TERMINY
Jesteś tutaj: strona głównastrefa wiedzyCzy w każdym drzemie kreatywność?
MENU

Czy w każdym drzemie kreatywność?


Kategoria: Kompetencje miękkie w pracy
7Aug

Kreatywność stała się obecnie cechą bardzo modną i pożądaną. W sporej części ogłoszeń o pracę znajdziemy wymagania dotyczące bycia kreatywnym. Wywołuje to w nas chęć określenia, czy należymy do tej uprzywilejowanej grupy, czy też nie. W dalszej części artykułu przedstawiamy definicję kreatywności, o tym jak ją rozwijać, kilka słów o myśleniu konwergencyjnym i dywergencyjnym.

Czym jest kreatywność?

Mówiąc o kreatywności mamy najczęściej na myśli umiejętność generowania pomysłów, które są jednocześnie oryginalne. W tym rozumieniu, kreatywność będzie odpowiadała tzw. myśleniu twórczemu. Czy zatem da się jednoznacznie i zero jedynkowo określić czy dana osoba posiada tę cechę czy też nie?

Kreatywność jako kontinuum

Fakt istnienia badań wskazujących większą kreatywność osób w określonych warunkach sytuacyjnych bardziej niż w innych sugeruje, że kreatywność jest cechą, podlegającą zmianie. Warto zatem patrzeć na naszą własną kreatywność bardziej jako na kontinuum, niż na coś co posiadamy lub nie. Każdy z nas jest twórczy, ale każdy w innym stopniu. Dodatkowo wiele czynników zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych będzie miało na to wpływ.

Wewnętrzne podstawy kreatywności

Jedną z zasadniczych kwestii jest wykorzystywanie różnych typów myślenia podczas rozwiązywania danego problemu. Znany amerykański psycholog, Joy Paul Guilford, wyróżnił dwa typy, które biorą udział w procesie twórczym:

  • konwergencyjne,
  • dywergencyjne.

Myślenie dywergencyjne prowadzi do wygenerowania wielu pomysłów rozwiązania danego problemu. Natomiast myślenie konwergencyjne prowadzi do zawężenia poszukiwań w celu dojścia do rozwiązania.

Dużą rolę w myśleniu twórczym według badań Guilforda odgrywa elastyczność i łatwość reorganizowania informacji – a więc to, czy trzymamy się utartych schematów, czy potrafimy patrzeć z różnych perspektyw na ten sam problem.

Czynniki wspierające kreatywność

Na naszą kreatywność, jak to często bywa, znaczący wpływ ma również nasze środowisko. Badania wskazują na niskie powiązanie twórczości z dziedziczeniem, natomiast duże ze środowiskiem, w którym zostaliśmy wychowani. Na przykład z tym, czy nasi rodzice uprawiali jakieś artystyczne hobby.

Badania nad kreatywnością w miejscu pracy sugerują, że duży wpływ na nią ma sposób zarządzania pracownikami. Między innymi sposób odbioru ich pomysłów przez przełożonego. Duży krytycyzm managerów i współpracowników skutecznie hamuje naszą kreatywność.

Dla kreatywności kluczowe jest także wewnętrzne zaangażowanie się w dane zadanie. Nie tyle zewnętrzne nagrody, co nasz własny entuzjazm i zainteresowanie dziedziną, którą się zajmujemy ma silny wpływ na przejawy kreatywności i innowacyjności z naszej strony.

Łączy się z tym fakt, że także poczucie kompetencji silnie wpływa na naszą kreatywność. A więc zgromadzona wcześniej wiedza i doświadczenie umożliwiają nam szerszą pespektywę i większą odwagę do tworzenia innowacyjnych rozwiązań.

Zatem, odpowiadając na wcześniej postawione pytanie: tak, w każdy drzemie kreatywność. Każdy z nas także może rozwijać w sobie tę cechę i dążyć do jej rozkwitu.

Autor: Mariola Such

Jeśli poszukujesz możliwości pobudzenia pokładów kreatywności w celu twórczego rozwiązywania problemów i wprowadzenia usprawnień podczas wykonywanych zadań to zapraszamy na nasze szkolenia:

 

Wybrani Klienci:

Ten serwis używa plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.
Więcej informacji o plikach cookies znajdziesz tutaj
Kliknij ZGADZAM SIĘ, aby ta informacja nie wyświetlała się ponownie
Cognity.pl