Dashboard z wykorzystaniem paska przewijania oraz przycisku opcji do sortowania danych.
Kategoria: Kurs Excel, Samouczek Excel

Sprawdź jak stworzyć dashboard, który wykorzystuje pasek przewijania oraz przycisk opcji, którym sortujemy dane za pomocą jednego kliknięcia-instrukcja krok po kroku.
Przygotowanie danych
W arkuszu o nazwie Data przygotujmy dane źródłowe. Skopiujmy poniższą tabelę i wklejmy od komórki B2.
Aby przygotować dane musimy skopiować tabelę z arkusza o nazwie Dane do arkusza Przeliczenia:
W arkuszu Przeliczenia tworzymy:
Musimy stworzyć dodatkową tabelkę, która będzie zawierać parametry finalne modelu.
W polu sortowanie wg wpiszmy wartość 1.
Teraz będziemy korzystać z formuły Przesunięcie, która to zwraca odwołanie do zakresu. Jest on podaną liczbą wierszy lub kolumną począwszy od komórki lub zakresu komórek. Uzupełniamy formułę wartościami z arkusza Dane. A w następnym polu formuły wpisujemy 0 (nie chcemy przesuwać o wiersze). Dalej uzupełniamy opcją „KryteriaSortowania” – formuła zwróci wartość przesuniętą o ilość kolumn wskazaną w tej właśnie komórce.
Stworzenie unikatów będzie opierać się o wzór:
=D10+$B10/1000000000, który należy umieścić w komórce E10.
W kolumnie sortowanie wykorzystamy formułę MAX.K, która zwraca k-tą największą wartość w zbiorze danych.
Szukanie kolejnych pozycji w tablicy unikatów, będzie odbywać się według poniższego schematu:
Użyjemy teraz funkcji PODAJ.POZYCJĘ, która wyszuka nam określony element w zakresie komórek, a następnie zwróci względną pozycję tego elementu w zakresie.
Tak wygląda nasza pierwsza tabela:
Tworzymy drugą tabelę o takiej samej ilości wierszy i sześciu kolumnach. W kolumnie Produkt wykorzystamy funkcję przesunięcie.
W kolumnie Cena również wykorzystamy funkcję przesunięcie ale tu bazą będzie nagłówek listy cen poszczególnych produktów:
Analogicznie dalej, w kolumnie ilość:
Kolejne komórki wypełniamy analogicznie:
=PRZESUNIĘCIE(Dane!F$2;Przeliczenia!$G10;0)
=PRZESUNIĘCIE(Dane!G$2;Przeliczenia!$G10;0)
=PRZESUNIĘCIE(Dane!H$2;Przeliczenia!$G10;0)
Cała tabela:
Teraz wracamy do naszej małej tabelki i uzupełniamy aktualną pozycję (na razie wpiszmy tam 1):
Tworzenie dashboardu
Stworzymy teraz dashboard z suwakiem który będzie zawierał 10 elementów, po to aby mogła się w nim zmieniać cała lista:
Druga kolumna będzie zawierać nazwy produktów. Bazą będzie kolumna I z arkusza Przeliczenia, a przesuwać będziemy o Aktualną pozycję.
Następnie wstawiamy interaktywny suwak. Wykorzystamy do tego kontrolkę formularza z Dewelopera, który wykorzystywany jest w VBA: Deweloper >Wstaw > Kontrolki formularza.
Umieszczamy pasek przewijania w kolumnie E:
Wracamy na chwilę do arkusza Przeliczenia. Maksymalna pozycja dla suwaka zostanie obliczona na podstawie:
a) różnicy między ostatnią pozycją w danych (25) ,
b) ilości wierszy w modelu (10),
c) dodajemy jeszcze 1 na końcu.
Funkcja ILE.NIEPUSTYCH zlicza niepuste komórki.
Klikamy prawym przyciskiem myszy pasek przewijania i przechodzimy do zakładki Formant.
- wartość minimalną ustawiamy na 1,
- maksymalną – 16,
- zmianę przyrostową – 1,
- zmiana strony nastąpi po 5 rekordach.
Łączymy kontrolkę z aktualną pozycją - komórka ta będzie sprzężona z kontrolką.
Dalej postępujemy według instrukcji:
Wstawione przyciski opcji łączymy z komórką w arkusz Przeliczenia:
Korzystamy z formuły przesunięcia. Będziemy przesuwać pionowo zgodnie z wartością aktualnej pozycji (komórka D5 w arkuszu przeliczenia).
Analogicznie dla pozostałych kolumn:
=PRZESUNIĘCIE(Przeliczenia!K9;Przeliczenia!$D$5;0)
=PRZESUNIĘCIE(Przeliczenia!L9;Przeliczenia!$D$5;0)
=PRZESUNIĘCIE(Przeliczenia!M9;Przeliczenia!$D$5;0)
=PRZESUNIĘCIE(Przeliczenia!N9;Przeliczenia!$D$5;0)
Nasz dashboard jest gotowy:
Dashboard z wykorzystaniem paska przewijania oraz przycisku opcji do sortowania danych. by Cognity is licensed under a Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe License.
Cognity zaprasza Cię na praktyczne kursy i szkolenia:
Kurs Kokpity Managerskie - wizualizacja
Więcej informacji znajdziesz w artykułach:
9 korzyści ze znajomości programu Excel

Zainteresować Cię może również:
Dlaczego warto zarządzać czasem?
