GWARANTOWANE TERMINY
Jesteś tutaj: strona głównastrefa wiedzyDekalog Elevator Pitch w XXI wieku
MENU

Dekalog Elevator Pitch w XXI wieku


Kategoria: Kompetencje miękkie w pracy
20Apr

Żeby odnieść sukces trzeba wykorzystywać nadarzające się okazje. Jesteś przedsiębiorcą lub szukasz pracy. Nagle spotykasz kogoś, kto może zostać twoim klientem, inwestorem bądź pracodawcą. Nie ma on dla ciebie wiele czasu. Właściwie to ma tylko minutę. Dosłownie. Czy zdążysz go w tym czasie do siebie przekonać?

Krótka rozmowa może być szansą na zdobycie nowego klienta lub pracodawcy. Taka okazja może się pojawić niespodziewanie – w kolejce w banku, w przerwie podczas konferencji, a nawet na ulicy. 

Masz wtedy tylko chwilę, aby przykuć uwagę rozmówcy, zainteresować go swoją osobą lub prowadzonym przez ciebie biznesem i zachęcić do współpracy

W obliczu takiego wyzwania, mogą pojawić się emocje, które sprawią, że zapomnisz własnego nazwiska, a co dopiero mówić o profesjonalnym przedstawieniu swojego pomysłu. 

Rozwiązaniem tego problemu jest Elevator Pitch.

Rozmowa sprzedażowa w windzie – trochę historii

Elevator Pitch (z ang. rozmowa sprzedażowa w windzie) to krótka, maksymalnie 60-sekundowa prezentacja siebie lub swojego pomysłu na biznes

Jej nazwa wiąże się z czasem, jaki potrzebuje winda na dotarcie z parteru na piętro prezesa firmy. To właśnie w windach młodzi amerykańscy przedsiębiorcy poszukiwali inwestorów. Jedynym sposobem na rozmowę z osobom dysponującą odpowiednimi pieniędzmi było wejście do jednej windy z prezesem firmy. Był to moment, w którym zabiegany inwestor mógł poświęcić kilkadziesiąt sekund na wysłuchanie swojego rozmówcy. Celem osób poszukujących funduszy było sprawienie, żeby po zatrzymaniu się windy inwestor zaprosił ich do swojego gabinetu na dalszą część rozmowy. 

Nie ważne, czy przytoczona historia jest prawdziwa. Chodzi o ideę. O ideę krótkiej prezentacji prowadzonej w trudnych warunkach, dzięki której chcemy uzyskać poparcie dla swoich pomysłów.

Elevator Pitch – kiedy warto stosować?

W swojej pierwotnej wersji Elevator Pitch służył do pozyskania inwestora. Jego zastosowanie może być jednak o wiele szersze. W jakich jeszcze sytuacjach możemy wykorzystać Elevator Pitch?

  • Konferencje, szkolenia, seminaria – w przerwie takiego wydarzenia warto nawiązać kontakty z prelegentami i gośćmi. Przygotowana wcześniej prezentacja pomoże przełamać pierwsze lody.
  • Podczas spotkań networkingowych – w czasie takich spotkań oprócz rozmowy twarzą w twarz, istnieje możliwość zaprezentowania się szerszej publiczności ze sceny. Gdy otrzymamy na to 1 minutę, warto ten czas wykorzystać w 100%.
  • W czasie szukania pracy – pierwsze pytanie podczas rozmowy rekrutacyjnej brzmi najczęściej: „proszę opowiedzieć coś o sobie”. Do odpowiedzi na nie wykorzystaj swój osobisty Elevator Pitch. Możesz także spotkać potencjalnego pracodawcę w najmniej spodziewanym miejscu i czasie. Gotowa prezentacja pozwolić ci od razu zaprezentować się jak profesjonalista.

Elevator Pitch biznesowy

W przypadku chęci pozyskania inwestora dla swojego biznesu, prezentacja powinna skupić się na kilku kluczowych zagadnieniach. 

Należy rozpocząć od przedstawienia problemu, który możesz rozwiązać – to jest istota twojego przedsięwzięcia. Realizujesz je poprzez swój produkt lub usługę, który opisujesz w dalszej części. 

Później opowiedz o rynku i scharakteryzuj grupę docelowych klientów. Krótko zaprezentuj swój model biznesowy, czyli to na czym i w jaki sposób chcesz zarabiać. Często od pomysłu ważniejsi są ludzie i to w nich się inwestuje. Dlatego pochwal się swoim zespołem. Nie zapomnij wspomnieć o swojej konkurencji i o tym, czym się od niej odróżniasz – jaka jest twoja przewaga konkurencyjna.

Elevator Pitch osobisty

Prezentacja własnej osoby może w znaczący sposób wpłynąć na sukces zawodowy, niezależnie od tego, na jakim etapie kariery znajdujesz się obecnie. 

Celem takiej krótkiej prezentacji jest zaprezentowanie siebie jako profesjonalisty, osoby konkretnej, zmotywowanej, wiedzącej co chce w życiu osiągnąć i w jaki sposób to zrobić. 

Osobisty Elevator Pitch powinien zawierać krótki życiorys, przedstawienie ukończonych studiów, kursów, najważniejszych pracodawców czy zrealizowanych projektów. 

Kluczowym przesłaniem jest twoja misja, cel życiowy. Co chcesz w życiu osiągnąć, jak i dlaczego? Skoro ta prezentacja ma wzmocnić twój wizerunek na rynku pracy, nie możesz zapomnieć powiedzieć o tym, co cię interesuje zawodowo i w jakim miejscu chciałbyś się realizować. Podkreśl co wyróżnia cię spośród innych kandydatów. Jakie są twoje kluczowe umiejętności? Co możesz zaoferować firmie? Jakie korzyści osiągnie ktoś zatrudniający ciebie? Na koniec można też pokazać swoje pasje, które w jakiś sposób nawiązują do wybranego stanowiska pracy (np. udział w maratonie świadczy o wytrwałości). 

Dekalog Elevator Pitch

1. Wyznacz cel. Dobrze skonstruowana wypowiedź, nawet tak krótka, musi mieć określony cel. Co chcesz osiągnąć? Pozyskać inwestora? Zdobyć klienta? Zaprezentować swój biznes czy siebie. Jasno wyznaczony cel pozwoli ci skupić się na konkretach i uniknąć odbiegania od tematu. 

2. Przedstaw się. Siebie i swoją firmę. Najlepiej dwukrotnie, na początku i na końcu rozmowy. Miej też przy sobie wizytówkę, CV lub broszurę swojej firmy.

3. Przygotuj chwytliwy początek. Pierwsze zdanie jest jak nagłówek reklamowy. Powinno przyciągnąć uwagę i zachęcić do dalszego słuchania. Możesz zadać pytanie lub podzielić się jakąś ciekawostką.

4. Bądź konkretny. Mów krótko, ale interesująco. Pomiń wstęp. Przejdź od razu do rzecz. Elevator Pitch powinien trwać mniej niż minutę. To nie znaczy, że nie możesz wykorzystać w nim swojej kreatywności. Odróżnij się od reszty i stwórz małe dzieło sztuki.

5. Okaż emocje. Bądź pełen entuzjazmu. Mów przekonująco. Gestykuluj. Pokaż, że żyjesz swoim pomysłem. Zademonstruj swoje zaangażowanie i wiarę w sukces. Jeśli nie wierzysz w siebie, to nikt ci nie zaufa.

6. Mów językiem korzyści. Co twój rozmówca zyska na współpracy z tobą? Dlaczego to właśnie w ciebie ma zainwestować?

7. Unikaj żargonu. Jeśli nie rozmawiasz z przedstawicielem swojej branży, nie używaj specjalistycznego słownictwa. Zamiast pokazać twoją fachowość w jakiejś dziedzinie, sprawiają, że twoja wypowiedź jest niezrozumiała. Trudne do wytłumaczenia aspekty swojego biznesu przedstaw używając porównań i metafor.

8. Wezwij do działania. Nie poprzestań na samej prezentacji. Zaznacz o co ci chodzi. Chcesz, żeby ktoś przeczytał twoje CV? Kupił twój produkt? Zainwestował w nowe przedsięwzięcie? Powiedz to.

9. Bądź elastyczny. Przygotuj kilka wersji swojej prezentacji. Zbuduj ją z modułów, które będziesz mógł zmieniać w zależności od sytuacji i rozmówcy. Skonstruuj swoją wypowiedź zaczynając od rzeczy najważniejszej. W zależności od czasu, jaki będziesz miał na prezentacje, będziesz mógł przechodzić do kwestii bardziej szczegółowych. Jednak Twoje główne przesłanie musi wybrzmieć na początku.

10. Napisz, ćwicz i poprawiaj. Najkrótsze formy wymagają najwięcej pracy. Nie przygotowuj swojej prezentacji tylko w głowie. Zapisz ją. Przeczytaj na głos. Przećwicz przed lustrem. Powiedz ją swoim znajomym. Poproś o informację zwrotną i popraw ją. Poprawiaj tak często, jak często przyjdzie ci do głowy nowy pomysł. Jeśli w twoim życiu lub w twojej firmie zaszły jakieś zmiany, koniecznie uaktualniaj swoją prezentację.

Elevator Pitch może być zastosowany w różnych okolicznościach. Przede wszystkim pozwala on nawiązać efektywne relacje biznesowe. Może się przydać również w życiu osobistym. Jeśli zastosujesz przedstawione wskazówki, już nigdy nie będziesz zakłopotany pytaniem: „czym się zajmujesz?”. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu, wykorzystasz okazję do zaprezentowania siebie w jak najlepszym świetle. Z entuzjazmem opowiesz o tym, kim jesteś, w czym jesteś dobry i co chcesz w życiu osiągnąć. Budowanie sieci kontaktów to najlepszy sposób na poprawę swojej kariery, a Elevator Pitch to jedno ze skuteczniejszych narzędzi networkingu

Autor: pl

Licencja Creative Commons
Dekalog Elevator Pitch w XXI wieku by Cognity is licensed under a Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe License.

Wybrani Klienci:

Ten serwis używa plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.
Więcej informacji o plikach cookies znajdziesz tutaj
Kliknij ZGADZAM SIĘ, aby ta informacja nie wyświetlała się ponownie
Cognity.pl