Emocje w postawie asertywnej
Kategoria: Kompetencje miękkie w pracy

Asertywność jest stanowczym wyrażaniem swoich uczuć i opinii wobec drugiej osoby. To umiejętność, w której emocje mogą zadecydować o rezultacie prowadzonych negocjacji czy osiągnięciu kompromisu.
Postawa asertywna ma na celu pokazać naszą odrębność, nie atakując i nie obrażając przy tym innych. Jest jednoczesnym kontrolowaniem i ujawnianiem uczuć. Wiążą się z nią zarówno pozytywne, jak i negatywne emocje, które należy wyrażać otwarcie, respektując poglądy rozmówcy.
Pozytywne emocje w asertywności
Asertywność i pozytywne emocje idą ze sobą w parze! Osoba asertywna jest pełna entuzjazmu i zaangażowania we własna działania. Potrafi odczuwać satysfakcję i radość z efektów swojej pracy, nawet, jeśli nie kończy się sukcesem. Postawa asertywna to także bezpośredni sygnał o stanie ducha – jeśli działamy w zgodzie ze sobą, pokazujemy, że jesteśmy szczęśliwi, spełnieni i pełni energii.
Asertywność i pogoda ducha doskonale się uzupełniają. Dzięki umiejętności dbania o swoje prawa, osoba asertywna jest postrzegana jako stanowcza i pewna siebie. Mając na uwadze zdanie i opinię innych, staje się tolerancyjna, docenia pracę i wysiłek drugiej osoby. Wszystko to sprawia, że otoczenie widzi ją jako otwartą, przyjazną i towarzyską.
Negatywne emocje w asertywności
Asertywność to jednak nie tylko emocje pozytywne, ale i negatywne. Osoba asertywna powinna zadawać sobie sprawę z tego, ze takich też doświadczamy w wielu życiowych sytuacjach. Od emocji negatywnych nie uciekamy ani w życiu prywanym, ani zawodowym warto więc wiedzieć jak radzić sobie z tymi emocjami.
Również stanowcza odmowa w postawie asertywnej wiąże się z szeregiem negatywnych emocji zarówno w osobie, która ma odwagę powiedzieć „nie”, jak i w jej otoczeniu.
Osoba, która decyduje się w konkretnej sytuacji na postawę asertywną często odczuwa gniew, strach i żal. Powodem może być nierespektowanie jej osobistych praw, a nawet godności. Gdy postanawia nie godzić się na wszystko i nie pozwala dłużej sobą kierować stłumiony dotąd stres i napięcie zamienia w złość i stanowczość.
Warto pamiętać, że agresja nie należy do postaw asertywnych. Decydując się na kategoryczną odmowę, trzeba umiejętnie wyrazić swoje oburzenie i niezadowolenie. Asertywność nigdy nie powinna ranić innych. Powinna być konsekwentnym i jasnym wyznaczeniem granic w duchu własnych wartości i przekonań, nie będąc jednocześnie przyczyną stresu innych. Osoba asertywna to taka, która broni swojego zdania, ale szanuje także opinię drugiej osoby.
Ważne jest zatem nie tylko to, co mówimy, ale jak to robimy. Postawa asertywna wiąże się z emocjami oraz zrachowaniami niewerbalnymi: mimiką, tonem głosu, gestykulacją. Kiedy wyrażamy swoje zdanie lub odmawiamy, nasz ton głosu powinien być spokojny, gestykulacja opanowana, a wzrok skierowany w kierunku rozmówcy. Odmowa w postawie asertywnej nie może zawierać ani pretensji, ani usprawiedliwiania się.
Emocje w postawie asertywnej by Cognity is licensed under a Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe License.
Cognity zaprasza Cię na praktyczne kursy i szkolenia:
Kurs Jak unikać konfliktów i budować dobre relacje w biznesie - szkolenie z certyfikatem
Więcej informacji znajdziesz w artykułach:
Jak zmienić przyzwyczajenia i złe nawyki

Zainteresować Cię może również:
Formatowanie niestandardowe w Excelu
