GWARANTOWANE TERMINY
Jesteś tutaj: strona głównastrefa wiedzyJak efektywnie zarządzać czasem. Krótki poradnik
MENU

Jak efektywnie zarządzać czasem. Krótki poradnik


Kategoria: Zarządzanie Czasem
4Feb

Jak często wypowiadasz słowa Nie mam czasu, Chciałbym żeby doba trwała więcej niż 24 godziny czy Znowu musiałem zarwać noc? - takie stwierdzenia spowodowane są zazwyczaj nie zbyt dużą ilością obowiązków ale właśnie brakiem dobrej organizacji czasu. Jak więc odpowiednio zarządzać swoim czasem, aby te zdania zniknęły raz na zawsze z naszego słownika? 

Efektywne zarządzanie czasem według definicji jest to planowane oraz systematycznewykonywanie czynności zmierzających do osiągnięcia wyznaczonego celu. I właśnie nad tym planowaniem i systematycznością opiera się cały sekret efektywnego korzystania z 24 godzin jakie ma każdy z nas. Na tym oparte są wszystkie porady, teorie czy metody zarządzania sobą w czasie. Niby nic prostszego a mimo wszystko tak wielu z nas narzeka na brak czasu. 

Pora więc zadać sobie pytanie czy podchodzimy do planowania w odpowiedni sposób?

Aby skutecznie zarządzać sobą w czasie musimy pamiętać o planowaniu i systematyczności. 

Zarządzanie czasem czyli PLANOWANIE

Ważnym etapem o którym duża cześć osób zapomina w momencie przygotowywania swojego planu dnia czy tygodnia jest odpowiednia analiza sytuacji wyjściowej. Nie zawsze wiemy ile czasu dokładnie poświęcamy na wykonanie danej czynności. Dlatego też w naszym harmonogramie dnia umieszczamy zbyt dużą ilość obowiązków przez co czujemy, że nie mamy na nic czasu. 

Odpowiednia analiza sytuacji to przede wszystkim dokładne rozpisanie ile czasu poświęcamy na realizacje konkretnych czynności typu sprawdzenie maili, zrobienie raportu, powrót do domu, zjedzenia obiadu i wiele innych. Dlatego też najlepszym sposobem na sprawdzenie tego  jest skrupulatne zapisywanie przez tydzień co robimy w ciągu dnia iile minut poświęcamy na każde z naszych zadań. Będziemy mogli wtedy stwierdzić czy wykonujemy nasze obowiązki efektywnie, będziemy znać nasze dystraktory oraz pożeracze czasu oraz jaką część naszego dnia stanowi odpoczynek. Dodatkowo będziemy mogli zapisać jakie czynności w naszym planie tygodnia są stałe na przykład czas pracy, dojazdy i te obowiązki, które musimy spełniać codziennie.  Rozpisując nasz tygodniowy harmonogram będziemy wiedzieli jaką ilość czasu mamy do dyspozycji na dodatkowe obowiązku oraz na przyjemności.

Drugim etapem odpowiedniego planowania swojego dnia jest stworzenia tak zwanej „List to do” to jest wypisanie listy rzeczy do zrobienia na dany dzień czy tydzień oraz posegregowanie ich od najważniejszych i najbardziej pilnych do tych mniej ważnych, które mogą być zrobione później. 

W taki sposób będziemy znać nasze priorytet na dany dzień i na nich będziemy mogli się skupić. Dodatkowo ważne jest aby nie ustawiać na jeden dzień dwóch bardzo trudnych i wymagających dużej ilości czasu oraz wysiłku zadań. W miarę możliwości lepiej zaplanować na dany dzień jedno żmudne zadanie do zrobienia i kilka mniejszych. Pamiętajmy też o tym, że człowiek jest w stanie efektywnie pracować i skupić się na wykonywaniu zadania przez około 45 minut następnie potrzebuje chociaż krótkiej przerwy na oderwanie myśli od problemu. 

Zarządzanie czasem czyli SYSTEMATYCZNOŚĆ

Sukces w skutecznym zarządzaniu czasem zależy od naszej systematyczności, dlatego też ważne jest wykonywanie zaplanowanych zadań w wyznaczonym przedziale czasowym. Nie trzymanie się założonych reguł sprawi, że bardzo łatwo wybijemy się z rytmu i utrudni nam to wykonanie kolejnych obowiązków. Bardzo dobrym sposobem na uniknięcie tego problemu jest pozostawienie sobie minimum jednej godziny wieczorem na przyjemności. Będzie to nasza osobista nagroda za trud włożony w przestrzeganie planu dnia. 

Na zakończenie, pamiętaj o tym, że nie jesteś maszyną, nie musisz zawsze być idealny ani robić wszystkiego. Raz na jakiś czas spraw sobie chwile odpoczynku od codzienności, chwile przerwy od planu, dzięki której zmotywujesz się do dalszej pracy.  W ten sposób utrzymanie odpowiedniego harmonogramu dnia będzie bardziej efektywne i będzie trwało dużej. Stanie się twoim nawykiem.

 

AUTOR: Monika Pikor

Licencja Creative Commons
Jak efektywnie zarządzać czasem. Krótki poradnik by Cognity is licensed under a Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe License.

Wybrani Klienci:

Ten serwis używa plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.
Więcej informacji o plikach cookies znajdziesz tutaj
Kliknij ZGADZAM SIĘ, aby ta informacja nie wyświetlała się ponownie
Cognity.pl