GWARANTOWANE TERMINY
Jesteś tutaj: strona głównastrefa wiedzyJak odpowiednio krytykować innych?
MENU

Jak odpowiednio krytykować innych?


Kategoria: Kompetencje miękkie w pracy
3Dec

Umiejętność formułowania uwag krytycznych jest jedną z najbardziej pożądanych zdolności nie tylko w życiu zawodowym ale również prywatnym. Konstruktywna krytyka pomaga nam osiągnąć cel czy złagodzić konflikt. Tylko w jaki sposób odpowiednio krytykować aby nie urazić drugiej osoby?

Krytykując drugą osobę zawsze pamiętaj o tym, że ganisz nie charakter czy wady tej osoby, ale jej aktualne zachowanie. W ten sposób sprawisz, że twoje słowa nie będą postrzegane jako atak, który spotka się z reakcją obronną twojego rozmówcy, ale jako słowa porady i wsparcia. Dzięki skupieniu się na zachowaniu, które można łatwo zmienić, w przeciwności do charakteru, druga osoba nie będzie czuła się zdemotywowana do dalszego działania. Istnieją cztery podstawowe zasady, których należy przestrzegać aby nasza krytyka odniosła sukces a nie porażkę.

Po pierwsze: Bądź konkretny!

Krytykując zawsze staraj się określić dokładnie jakie zachowanie jest nieodpowiednie i tą konkretną czynność przedstaw drugiej osobie. Nie mów ogólnie bez sprecyzowania problemu. Pamiętaj, że nie da się zmienić w sobie wszystkiego, lecz najlepiej i najefektywniej zmieniać konkretne zachowanie. Dlatego też krytykując używaj dokładnego opisu. Lepiej powiedzieć pracownikowi, że nie podoba Ci się, że się spóźnia do pracy niż to, że jest nieodpowiedzialnym pracownikiem. Używając konkretnych argumentów, dajesz możliwość zmiany danego zachowania drugiej osobie. Krytykując posłuż się formułą, w której mówisz dokładnie na czym polega problem oraz zobrazuj jak powinno być. Taka forma krytyki zdecydowanie da lepsze efekty niż ogólna opinia.

Po drugie: Zaproponuj rozwiązanie!

Każda krytyka ma to do siebie, że działa demotywująco na drugą osobę, zniechęcając do dalszej pracy. Aby zmienić skutki takiego działania, należy w formułę krytyki wprowadzić też propozycje rozwiązania danego problemu. Lepiej powiedzieć naszemu spóźniającemu się pracownikowi, że dobrym sposobem na to żeby się nie spóźniać jest zaplanowanie sobie, ile czasu potrzeba na dojazd i odpowiednio wcześniej wyjść z domu niż zostawić go samego z próbą naprawy swojego spóźnialstwa. Pamiętajmy też o tym, że ludzie nie zawsze są świadomi tego wszystkiego co my widzimy lub wiemy. Używając takiej metody nie zostawiamy naszego rozmówcy tylko z negatywnymi emocjami i myślami, ale z planem działania jak naprawić daną kwestie. W ten sposób również sprawiamy, że problem zostanie szybciej rozwiązany.

Po trzecie: Bądź empatyczny!

Krytykowanie jest zawsze w pewien sposób odbierane przez drugą osobę jako atak na nią lub próba jej oceny. Ważnym jest w czasie krytyki, abyśmy wczuli się w sytuację drugiej osoby. Co my chcielibyśmy usłyszeć, jakim tonem głosu oraz w jaki sposób. Okażmy trochę wrażliwości i empatii a nasze słowa na pewno będą odebrane w zupełnie inny sposób niż atak. Weźmy na przykład naszego spóźniającego się pracownika, który usłyszał od szefa podniesionym głosem wyrzuty, że nie przychodzi do pracy o odpowiedniej porze. Z drugiej strony mamy sytuacje, gdy ten sam pracownik słyszy w przyjazny trochę zaniepokojony sposób od szefa, że widzi on problemy w jego spóźnianiu się do pracy. Która forma rozmowy przyniesie lepszy efekt?

Po czwarte: Bądź dyskretny!

Ostatnim, ale równie ważnym elementem odpowiedniej krytyki jest udzielanie jej w cztery oczy, a nie na forum. Dając komuś naganę już sprawiamy, że dana osoba czuje się gorzej, a robiąc to przy innych powiększamy jej złe samopoczucie, co prowadzi do mniejszej szansy zmiany przez tą osobę swojego zachowania. Dlatego tak ważnym jest, aby opinie krytyczne były udzielane na osobności, ponieważ dotyczą one przede wszystkim tej jednej konkretnej osoby. Inaczej poczuje się nasz spóźniający się pracownik dostający naganę w gabinecie szefa, a inaczej na korytarzu firmy, gdzie są inni pracownicy. 

 

Na zakończenie ważnym jest, żeby zawsze przed rozpoczęciem wyrażania swojej negatywnej opinii, pamiętać, że krytykujemy tylko i wyłącznie po to, aby zmienić zachowanie drugiej osoby. Nie robimy tego aby ją zranić czy demotywować, tylko dlatego, aby jej pomóc i uświadomić problem. Jeśli będziemy kierować się podanymi powyżej zasadami sprawimy, że nasza krytyka będzie lepiej odbierana i nie będzie wywoływać negatywnych skutków lecz pozytywne. 

AUTOR: Monika Pikor


Licencja Creative Commons
Jak odpowiednio krytykować innych? by Cognity is licensed under a Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe License.

Wybrani Klienci:

Ten serwis używa plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.
Więcej informacji o plikach cookies znajdziesz tutaj
Kliknij ZGADZAM SIĘ, aby ta informacja nie wyświetlała się ponownie
Cognity.pl