GWARANTOWANE TERMINY
Jesteś tutaj: strona głównastrefa wiedzyJak poprawić koncentrację – 4 nawyki, które pomogą Ci się skupić
MENU

Jak poprawić koncentrację – 4 nawyki, które pomogą Ci się skupić


Kategoria: Kompetencje miękkie w pracy
7Oct

Wiele spośród codziennych zadań wymaga od nas wzmożonej koncentracji. W jaki sposób możemy zadbać o to, aby zachęcić nasz mózg do współpracy podczas ich wykonywania? Poniżej przedstawiamy 4 metody, które pomogą Ci poprawić skupienie w trakcie realizowanych obowiązków czy też nauki.

Ograniczenie działania rozpraszaczy

Aby skupić się na określonym działaniu musimy wykorzystać naszą uwagę selektywną. Odpowiada ona za odsiewanie części bodźców, które angażują naszą uwagę, od innych. Aby wspomóc naszą koncentrację, powinniśmy ograniczyć ilość zbędnych bodźców napływających do naszego mózgu. Jeżeli na przykład potrzebujemy skoncentrować się na wykonaniu sprawozdania, możemy na określony czas wyciszyć telefon i powstrzymać się od sprawdzania poczty e-mail, aby w pełni poświęcić się wyłącznie temu zadaniu. W ten sposób ograniczymy ilość energii wydatkowanej przez naszą uwagę selektywną, na rzeczy nie związane z danym zadaniem.

Ograniczenie ilości zadań

Jeżeli mamy do wykonania trudne zadanie i zależy nam na całkowitym skupieniu musimy zrezygnować z zajmowania się kilkoma rzeczami na raz. Nasza uwaga niestety ma ograniczoną pojemność. W przypadku, gdy próbujemy wykonywać kilka zadań jednocześnie pojemność naszej uwagi dzielimy pomiędzy te zadania i każde z nich wykonujemy kosztem innych. Pomocne tutaj może się okazać planowanie dnia z podziałem na wykonywanie określonych zadań o konkretnych porach lub w wyznaczonej kolejności.

Wyznaczenie czasu na przerwy

Aby nasz mózg mógł pracować efektywnie ważne jest również zadbanie o regenerację sił. W krótkich przerwach pomiędzy zadaniami warto dotlenić organizm, oderwać uwagę od wykonywanego zadania poprzez rozmowę na inny temat, czy po prostu spojrzenie w przestrzeń za oknem i chwilowy relaks. Takie krótkie momenty oderwania pomogą nam zregenerować zmęczone neurony i powrócić do pracy z uwagą.

Odpowiednia dieta i styl życia

Istotnymi kwestiami dla koncentracji jest również to co jemy i w jaki sposób żyjemy poza pracą. Jeżeli dbamy o to, aby nasze dieta była zróżnicowana i bogata w składniki odżywcze, wspomagamy nasz mózg w codziennej pracy.

Poza składnikami odżywczymi zawartymi w pokarmie, ruch jest kolejnym czynnikiem, o który powinniśmy zadbać. To właśnie ćwiczenia fizyczne, czy nawet zwykły spacer mają ogromny wpływ na neurogenezę, czyli wytwarzanie się nowych połączeń nerwowych. Co nam to daje? Im więcej takich połączeń, tym sprawniej nasz umysł będzie pracował.

Wreszcie musimy zdawać sobie sprawę z tego, jak kluczowy dla naszej koncentracji jest odpowiedni odpoczynek. Odpowiednia ilość dobrego jakościowo snu, czas na relaks i rozrywkę. Uprawianie hobby, rozwijanie zainteresowań, dbałość o zdystansowanie się od pracy w czasie wolnym. To wszystko rzeczy, które wspomagają nasz mózg w efektywnej pracy.

Autor: Mariola Such

Więcej informacji na temat poprawy koncentaracji, organizacji pracy, zarządzania czasem i pracy pod presją czasu zdobędziesz podczas szkoleń:

Wybrani Klienci:

Ten serwis używa plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.
Więcej informacji o plikach cookies znajdziesz tutaj
Kliknij ZGADZAM SIĘ, aby ta informacja nie wyświetlała się ponownie
Cognity.pl