GWARANTOWANE TERMINY
Jesteś tutaj: strona głównastrefa wiedzyJak przyjmować krytykę?
MENU

Jak przyjmować krytykę?


Kategoria: Kompetencje miękkie w pracy, Kompetencje miękkie w pracy
9Dec

Przyjmowanie krytyki nie należy do umiejętności prostych. Nauka odpowiedniego odbierania negatywnych komentarzy na nasz temat opiera się przede wszystkim na świadomości samego siebie. Jest to długi proces, jednak istnieje kilka rad, które mogą nam w tym pomóc.

Po pierwsze: Wysłuchaj!

Najważniejszym aspektem umiejętności przyjmowania krytyki jest jej dokładne wysłuchanie. Nigdy nie zrozumiemy nadawcy informacji bez dokładnego wsłuchania się w znaczenie jego słów. Tak samo jest z krytyką jeśli skupimy się na jednym elemencie negatywnej opinii a nie zauważymy całego kontekstu, łatwo nam będzie wpaść w błędne koło tłumaczeń, oskarżeń oraz ogólnego niezrozumienia. Dlatego zawsze pozwól swojemu rozmówcy wyrazić swoją opinie do końca. 

Po drugie: nie atakuj!

Po dokładnym wysłuchaniu opinii drugiej osoby, nie atakuj jej od razu, nie próbuj się bronić. Jak mówi pewne stare powiedzenie Tylko winni się tłumaczą, dlatego też nie staraj się na siłę zmienić nastawienie drugiej osoby. Przypomnij sobie w tym momencie, że osobie która Cie krytykuje pewnie wypowiedziane słowa nie przyszły łatwo, a mówi je bardziej żeby Ci pomóc niż zranić.

Po trzecie: weź głęboki oddech!

Spróbuj nie reagować chwilą, weź głęboki oddech lub policz od dziesięciu.

Z reguły instynktowna reakcja w takiej sytuacji nie prowadzi do niczego pożytecznego.  Na spokojnie spróbuj przeanalizować sytuacje, dlaczego dana osoba zwróciła Ci na to uwagę, czy naprawdę postąpiłeś źle. Czy krytykując Ciebie miała racjonalne argumenty? Czy robiła to dla twojego dobra a może po to żeby sprawić Ci przykrość? Jeśli odpowiesz sobie na te pytania łatwiej będzie Ci zareagować na usłyszane słowa.

Po czwarte: przyznaj racje!

Jeśli słowa krytyki wypowiedziane przez twojego rozmówce są racjonalne i dotykają kwestii nieodpowiednich w twoim zachowaniu, a do tego zostały wypowiedziane, aby Ci pomóc to przyznaj im racje. Jest to najlepsze rozwiązanie i najlepsza reakcja na negatywną opinie drugiej osoby. Podziękuj jej ze zwróciła na to uwagę, bo Ty nie zdawałeś sobie z nich sprawy. Możesz też zapytać co możesz zmienić aby więcej nie popełniać tego samego błędu. W taki sposób pokażesz, że masz dystans do siebie oraz cały czas pracujesz nad sobą.

Po piąte: napraw!

Pamiętaj, że na odpowiednim odebraniu krytyki nie kończy się cały proces.  Ważna jest późniejsza ewaluacja, analiza co dokładnie było źle, co trzeba zmienić, jak to zrobić oraz próba naprawy swojego zachowania. Omijając ten ostatni punkt zostajemy cały czas w błędnym kole swoich niedoskonałości, a usłyszane raz krytyczne słowa mogą powtórzyć się ponownie.

Autor: Monika Pikor


Licencja Creative Commons
Jak przyjmować krytykę? by Cognity is licensed under a Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe License.

Wybrani Klienci:

Ten serwis używa plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.
Więcej informacji o plikach cookies znajdziesz tutaj
Kliknij ZGADZAM SIĘ, aby ta informacja nie wyświetlała się ponownie
Cognity.pl