Jak stworzyć tabelę przestawną
Kategoria: Kurs Excel, , Analiza danych

Czym są tabele przestawne?
Tabele przestawne jest to narzędzie, które doskonale sprawdza się w przypadku tworzenia różnego rodzaju raportów i zestawień, które mają za zadanie przedstawić analizy danych. Najważniejszą zaletą tabeli przestawnej jest jej interaktywność. Możemy w dowolny sposób przestawiać informacje w niej zawarte, wstawiać dodatkowe formuły, które będą służyły nowym obliczeniom czy nawet grupować poszczególne elementy raportu.
Mamy tabelę z danymi. Jak zrobić z niej tabelę przestawną?
Najlepiej zapoznać się z terminem tabeli przestawnej na przykładzie. Przypuśćmy, że pracujemy w banku i chcielibyśmy sprawdzić jaka była suma kwot wpłacona w jego poszczególnych oddziałach w 2008 roku.
Jak widzimy , zakres danych z kolumny B nazywa się kwota,zakres danych z kolumny E nazywa się oddział, co zrobić jeżeli chcemy zestawić te dwa zestawy danych?
Na karcie ‘Wstawianie’ wybieramy ikonę ‘Tabela Przestawna’ taką jak ta podświetlono na zielono na na poniższej ilustracji.
W oknie, które nam się ukazało klikamy przycisk OK i widzimy następujący obraz:
Układ danych tabeli przestawnej
Nasza tabela przestawna nie jest jeszcze wypełniona danymi – musimy zdecydować gdzie mają trafić, które dane. Po prawej stronie widzimy panel służący do układania danych w tabeli przestawnej. W panelu mamy cztery części:
- FILTRY – wskazują, które dane mają wejść do tabeli przestawnej, a które mają zostać odrzucone (przy tworzeniu prostej tabeli możemy zostawić to pole puste)
- WIERSZE – które stanowią naszą oś pionową
- KOLUMNY – stanowiące oś poziomą
- WARTOŚCI – czyli pola z podsumowaniem danych
Spośród wszystkich kategorii znajdujących się w górnym panelu po prawej stronie wybieramy dane, które nas interesują – czyli „oddział” i „suma” i przeciągamy je do odpowiedniej komórki panelu dolnego.
Ponieważ zależy nam w tym przypadku na sprawdzeniu kwot, które wpłynęły do poszczególnych oddziałów – kategoria Oddział – trafi do komórki WIERSZE, Kwota zaś do WARTOŚCI.
Nasza tabela wygląda teraz w następujący sposób:
Oczywiście, w ten sposób wyliczyć możemy nie tylko sumę wpłat na konta ale i np. średnią wpłat w oddziałach (jeżeli chcemy sprawdzić, który z oddziałów ma najlepsze wyniki). W takiej sytuacji możemy najechać prawym przyciskiem myszy na nagłówek kolumny „Suma z kwota” i wybrać z rozwijanego menu „Podsumuj wartości według” i wybrać opcję „Średnia” jak na poniższej ilustracji.
Formatowanie danych w tabeli przestawnej
W zależności od tego, jakie dane analizujemy, możemy (dla własnej wygody) wprowadzić do tabeli przestawnej różne „Formaty liczby…”.
Do opcji tej docieramy tak jak poprzednio klikając prawym przyciskiem myszy na naszą „Sumę z kwoty”, tym razem wybieramy jednak opcję „Format liczby…”. Pokazuje nam się następujące okno
Jak widzimy możemy wybrać jedną z kilku kategorii, wśród których oprócz danych „Liczbowych”, „Księgowych” czy ”Procentowych” znajdują się „Formaty walutowe”. Po zatwierdzeniu tej opcji przyciskiem OK, otrzymujemy następujący obraz naszej tabeli przestawnej.
…i już nasza tabela wygląda dużo bardziej czytelnie.
Prawda, że proste? W kolejnych wpisach na naszym blogu omówimy bardziej zaawansowane opcje Tabeli przestawnych, które są niezwykłym udogodnieniem w przypadku tworzenia raportów.
Jeżeli chcielibyście Państwo poznać zaawansowane techniki tworzenia tabeli przestawnych, firma Cognity zaprasza na szkolenie Excel w tabelach przestawnych, które pokaże jak wielkie możliwości daje to narzędzie.
Możesz również być zainteresowany:
- Przenoszenie komórek w inne miejsce
- Wypełnianie kilku komórek jednocześnie
- Tabele Przestawne Kurs
- Kurs Excel Zaawansowany
Jak stworzyć tabelę przestawną by Cognity is licensed under a Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe License.
Cognity zaprasza Cię na praktyczne kursy i szkolenia:
Kurs Excel i tabele przestawne
Więcej informacji znajdziesz w artykułach:
Excel Samouczek - wstawianie daty w Excelu

Zainteresować Cię może również:
Jak zablokować pierwszy wiersz w Excelu?
