Jak uczą się dorośli?
Postęp i innowacje są na stałe wpisane w XXI wiek. Stale zmieniają się zasady orazdoskonali się technologia, dlatego istotne jest, żeby podążać za ewolucją rzeczywistości. Nieodzowne jest nieustanne rozwijanie swoich umiejętności i wiedzy adaptacyjnej oraz wykorzystywaniu nabytych doświadczeń w praktyce. Systematyczne zdobywanie wiedzy nie powinno mieć uwarunkowań wiekowych, toteż „uczniem” można i należy pozostać przez całe życie, żeby nie pozostać w tyle w czasach współczesnego realizmu.
Najnowsze wyniki badań dowodzą, że powszechnie przyjęte stereotypy na temat zdolności dorosłych do nauki są jak najbardziej mylne. Wraz z wiekiem nie następuje spadek zdolności przyswajania nowych nauk, więc erudycja osoby starszej może stać na równie efektywnym poziomie jak u osoby młodej.
Warunki efektywności edukacji dorosłych
W procesie edukacji osób dorosłych należy zadbać o właściwe warunki sprzyjające efektywności całego procesu. Warunki muszą być komfortowe i bezpieczne dla uczącego się, gdyż jest to jednym z czynników motywacyjnych do podjęcia edukacji. Dorośli często podejmują decyzję w oparciu o wcześniejsze doświadczenia, dlatego wiedza i umiejętności które chcą sobie przyswoić muszą mieć przełożenie na późniejsze zastosowania praktyczne. To uczący się wpływa na zakres, sposób i czas nauczania. Nic nie powinno być narzucane odgórnie, co może wpływać demotywująco, a człowiek powinien mieć przede wszystkim świadomość tego co się będzie uczył oraz celu w jakim to robi.
Formy nauczania
Każdy dorosły ma swoje określone preferencje co do form edukacji. Niektórzy są samoukami, inni preferują nauczanie indywidualne z korepetytorem, a jeszcze inni optują za grupową nauką.
Osoby wyrażające chęci do się samodzielnej nauki musza wykazać się już na początku swojej drogi olbrzymimi chęciami i dużą motywacją, a także nakierunkowaniem na cel. Musi pamiętać jednak. Tzw. samouccy powinni pamiętać jednak, że z czasemmotywacja może spadać. Osoba edukująca się nie jest pod niczyją kontrolą i może popaść w lenistwo, bądź stosować złą formę edukacji.
Nauczanie indywidualne jest na ogół najefektywniejsza forma nauczania, ale zarazem najkosztowniejszą. Korepetytor całą swoją uwagę skupia na jednym uczniu, przystosowując określony czas i tempo edukacji do ucznia. Ponadto umożliwia dostosowanie się do stylu uczenia się oraz kontroli osobistych potrzeb. W przypadku osób dorosłych dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z możliwości szkoleń indywidualnych, które proponują firmy szkoleniowo – doradcze.
Trzeci wariant nauki osób dorosłych to nauczanie grupowe umożliwia szybkie i sprawne przekazanie wiedzy dużej liczbie uczniów. Wariant ten jest jednym z najpopularniejszych form naukiwśród osób 18+. Osoby dorosłe chcące skorzystać z tego wariantu maja do wyboru liczne kursy, szkolenia i warsztaty obejmuję swoja tematyka zarówno zagadnienia miękkiejak i twarde np. obsługę programów informatycznych.
Podstawowym pytaniem przed jakimś taje osoba decydująca się na taką formę nauki jest więc nie jak skorzystać z nauczania grupowego, ale jak wybrać dobry i wartościowy kurs, warsztat czy szkolenia.
Chociaż przez wielu ekspertów forma nauki grupowej jest nie doceniana i uważana za najmniej efektywną to warto jednak zapoznać się z jej zaletami.
Przede wszystkim forma szkoleń grupowych organizowanych czy to w formie zamkniętej czy otwartej jest na pewno bardziej ekonomiczna niż nauczenie indywidualne. Uczestnicy oprócz tego, że zaopatrzeni są w spora dawkę wiedzy przez prowadzącego zajęcia mają możliwość (w przypadku każdego rodzaju szkoleń) popracować nad własną współpracą z innymi kursantami, a także na własnej skórze przekonać się o wielu zjawiskach społecznych występujących w grupach takich jak np. konformizm.
Nie zapominajmy także, że uczestnicząc w szkoleniu z inni osobami możemy wymieniać doświadczenia, poznawać rozwiązania, które już zostały wypróbowane i sprawdzone oraz nawiązywać nowe znajomości budując własną sieć kontaktów.
Autor : Grzegorz Kozłowski