Jak ustawiać marginesy w MS Word?
Kategoria: Kurs Word, Profesjonalne dokumenty, Perfekcyjna Asystentka

Marginesem nazywamy puste miejsca na brzegach strony. Z reguły treść dokumentu, jak i elementy graficzne są wstawiane w obszarze drukowania strony między marginesami. Pamiętajmy jednak, że w dokumentach Word na marginesach możemy umieszczać np. nagłówek dokumentu, stopkę czy też numer strony.
Dzięki odpowiedniemu dobraniu przestrzeni po obu stronach kartki możemy w profesjonalny sposób zaprezentować stworzony przez nas dokument. Często wymagania, co do ustawień marginesów dokumentu są nam przekazane jeszcze przed rozpoczęciem tworzenia dokumentu.
Zapraszamy do zapoznania się z opcjami ustawień marginesów w MS Word.
MS Word – ustawienia marginesów
Program MS Word, jako domyślne wskazuje ustawienie marginesów po 2,5 cm - dotyczy to prawej i lewej strony kartki oraz jej dołu i góry.
Jeżeli chcemy zmienić te ustawienie mamy taką możliwość w karcie Układ strony, zakładka: Ustawienia strony. Po lewej stronie znajduje się ikona Marginesy – klikając w nią będziemy mogli ustawić interesujący nas rozmiar marginesów (Rys. 1).
Rys. 1
Warto pamiętać, że w przypadku, gdy do tekstu wprowadziliśmy podział sekcji, wybrane przez nas ustawienia marginesów zmienią się tylko w tej sekcji, na której znajduje się kursor.
Aby zmienić wszystkie marginesy w dokumencie musimy zaznaczając treść całego dokumentu (Ctrl+A lub zaznaczając myszką lub zaznaczając przytrzymując Shift i strzałkę w dół/ Page Down).
Możemy również wybrać ustawienie marginesów od bieżącego miejsca. Ta opcja znajduje się w Marginesy > Marginesy Niestandardowe > Zastosuj do > Od bieżącego miejsca (Rys. 2).
Rys. 2
MS Word – marginesy lustrzane
Planując drukowanie dwustronne naszego dokumentu powinniśmy ustawić marginesy lustrzane. Charakteryzują się one tym, że marginesy lewej strony są lustrzanym odbiciem marginesów prawej strony.
Jeśli dodamy marginesy na oprawę – zewnętrzne odstępy będą szersze od wewnętrznych (Rys. 3).
Rys. 3
MS Word – wstawianie stopki i nagłówka
Marginesy naszego dokumentu możemy wykorzystać umieszczając na nich stopkę lub nagłówek dokumentu. Nagłówki i stopki są obszarami odpowiednio na górnych i dolnych marginesach każdej strony, mogą one zawierać zarówno tekst, jak i grafikę.
Nagłówek i stopkę wybieramy z karty Wstawianie, zakładka Nagłówek i stopka. Możemy wybrać nagłówek, który wyświetli się w galerii stylów lub wybrać Edytuj nagłówek (Rys. 4).
Rys. 4
Po kliknięciu Edytuj nagłówek będziemy mogli edytować nagłówek oraz stopkę. Dodatkowo uaktywni się karta Projektowanie (Rys. 5).
Rys. 5
Jeżeli w naszym dokumencie przewidujemy stronę tytułową możemy zaznaczyć Inne na pierwszej stronie, pozwoli to na pozostawienie strony tytułowej bez nagłówka i stopki lub wyznaczenie innych niż na pozostałych stronach dokumentu.
W tej samej karcie istnieje możliwość ponumerowania stron (Rys.6).
Rys. 6
Aby przybliżyć Państwu tworzenie profesjonalnych dokumentów w MS Office zapraszamy na zapoznania się z cyklem artykułów na ten temat:
- Część 1: Tworzenie profesjonalnych dokumentów w MS Word
- Część 2: 15 zasad poprawnego formatowania dokumentów w MS Word
- Część 3: MS Word – spisu tabel i rysunków, wstawianie podpisów do ilustracji
- Część 4: Tworzenie bibliografii w MS Word
- Część 5: Konwertowanie dokumentów PDF na pliki Programu Word
- Część 6: Zapisywanie plików Word do formatu PDF
- Część 8: Automatyczny spis treści? Nic prostszego
- Część 9: Przypisy w MS Word
- Część 10: Skróty klawiaturowe w MS Word
Zapraszamy na szkolenia:
Osobom zainteresowanym pracą sekretarki/sekretarza lub asystentki/asystenta polecamy lekturę:
- Część 2: Jak pisać maile służbowe?
- Kurs Perfekcyjna Asystentka - komunikacja
- Kurs Profesjonalna Asystentka - kreowanie wizerunku firmy
Możesz też być zainteresowany:
- Dlaczego warto zarządzać czasem
- Kurs Zarządzanie Czasem z wykorzystaniem MS Outlook
- Mapa myśli: Prezentacja danych - niezbędnik
- Kurs Wizualizacja i Prezentacja Danych w MS Excel i MS PowerPoint
Jak ustawiać marginesy w MS Word? by Cognity is licensed under a Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe License.
Cognity zaprasza Cię na praktyczne kursy i szkolenia:
Kurs Word średniozaawansowany. Dobre praktyki edytorstwa i typografii - szkolenie z certyfikatem
Więcej informacji znajdziesz w artykułach:
Przypisy w Wordzie

Zainteresować Cię może również:
Autouzupełnianie w Excelu
