GWARANTOWANE TERMINY
Jesteś tutaj: strona głównastrefa wiedzyKierowanie zespołem pracowniczym
MENU

Kierowanie zespołem pracowniczym


Kategoria: Kompetencje miękkie w pracy
8Feb

Współczesne metody pracy, podejmowania decyzji czy realizacji zadań coraz częściej opierają się na pracy zespołowej. Jednym z naszych atrybutów jako istot społecznych jest potrzeba obcowania z innymi ludźmi. Choć do tej pory działania wewnątrz przedsiębiorstw stawiały na efektywność jednostki i jej wyniki, dostrzeżono, że to rozwiązanie straciło na aktualności. Wyparła je idea synergii – przekonanie, co do lepszego wyniku pracy w grupie, aniżeli pojedynczo.

No właśnie czym tak naprawdę jest zespół pracowniczy i dlaczego kierownictwo odgrywa w nim tak ważną rolę?

Po pierwsze. Zespół pracowniczy nie jest tym samym co grupa osób w ramach określonego przedsiębiorstwa. Oto kilka cech pozwalających rozpoznać zespół:

1.    Poczucie wzajemnego zaufania.
2.    Jasno określony, wspólny cel.
3.    Komunikacja, wymiana pomysłów, idei.
4.    Zaangażowanie.
5.    Dobre przywództwo.
6.    Zdolność do wykorzystania zasobów wiedzy, doświadczenia dla realizacji celu.

Jak wynika z powyższych cech zespół jest całkiem zorganizowaną strukturą. W celu sprawnego funkcjonowania potrzeba więc odpowiedniego lidera.

Koordynacja, komenderowanie oraz kontrola, czyli niegdyś uznawana za efektywną zasada 3K raczej się nie sprawdzi we współczesnych realiach.

Jakie role powinien zatem spełniać przywódca i jakie kroki podejmować, aby zapewnić pomyślną współpracę i jej maksymalny efekt?

• KONTROLA

Choć samo słowo może przybierać negatywny wydźwięk, kontrola to podstawowa kompetencja kierownictwa zespołu. Sprawdzanie takich kwestii jak terminowość, dokładność wykonywania zadań, realizacja poszczególnych etapów, dostępność niezbędnych środków, zaangażowanie pracowników. Bez efektywnego kontrolowania czynniki te z pewnością uległyby rozprzężeniu. W tym miejscu potrzebny jest zorganizowany, asertywny i zwracający uwagę na szczegóły lider.

• PARTNERSTWO

Kontakt kierownictwa z członkami zespołu to równie istotny aspekt. Nadmierna pewność siebie, arogancja, czy powierzchowny podział obowiązków demotywuje grupę, a tym samym zniechęca ją do wykonywanych zadań.  Efektywny lider nie tylko kontroluje, ale i sam angażuje się bezpośrednio w pracę zespołu. Służy także radami, słucha sugestii zespołu i wypracowuje kompromis.

• WYZNACZANIE ZADAŃ

Na podstawie typowych cech zespołu trzeba podkreślić wyjątkową rolę lidera w wyznaczaniu zadań i obowiązków. Cel zespołu musi być jasny dla każdego z członków. Pomimo skupienia w ramach grupy istnieje ryzyko subiektywizacji zachowań i działań, a także konfliktów interesu. Pomimo faktu, że większość działań realizowana jest wspólnie, pewne minimum kompetencyjne musi być zachowane.

• MOTYWOWANIE

Kierowanie zespołem pracowników wiąże się z koniecznością stałego utrzymania ich zaangażowania i motywacji. Choć w przypadku wspólnych działań istnieje mniejsze ryzyko znudzenia, aniżeli indywidualnie, docenianie wkładu pojedynczych osób i całego zespołu tworzy dobry klimat dla dalszych prac. Motywacją może być m.in. powierzenie bardziej wymagających, odpowiedzialnych zadań członkom zespołu. Należy też pamiętać o tym, że pracownicy działając kolektywnie często są przekonani o minimalnej szansie na indywidualną pochwałę ich pracy. W tym miejscu rola lidera jest nieoceniona.

• WARTOŚCI

Efektywny lider kierując zespołem powinien przekazać pewne wartości, które pozwalają zrozumieć cel pracy i jej sens. Jeśli członkowie będą dokładnie rozumieć, co powinni osiągnąć, jakimi środkami i dlaczego to właśnie oni są zaangażowani w tą pracę z pewnością ułatwi to organizację działań.

Właściwe kierowanie zespołem rośnie na znaczeniu, stąd kształcenie w technikach wykonywania tego zadania będzie się nieustannie zmieniać. Główne wyzwanie to fakt, że zespół to system jednostek, które mają różne zadania i role, a także niezastąpioną funkcję. W strukturze tej ,,układanki” każdy element musi być zgodny i zaopatrzony w odpowiednie wsparcie i kontrolę. Z drugiej strony z samej definicji zespołu trzeba zadbać o elementy wspólne dla indywidualności. Kierownictwo zespołu pracowniczego musi więc łączyć role mentora, cechy przywódcy, ale i partnera. 

Autor: Marlena Pilch

Aby doskonalić umiejetności z zakresu kompetencji miękkich zapraszamy na:

Licencja Creative Commons
Kierowanie zespołem pracowniczym by Cognity is licensed underCreative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe License.

Wybrani Klienci:

Ten serwis używa plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.
Więcej informacji o plikach cookies znajdziesz tutaj
Kliknij ZGADZAM SIĘ, aby ta informacja nie wyświetlała się ponownie
Cognity.pl