GWARANTOWANE TERMINY
Jesteś tutaj: strona głównastrefa wiedzyMacierz Eisenhowera – czyli narzędzie skutecznego zarządzania czasem
MENU

Macierz Eisenhowera – czyli narzędzie skutecznego zarządzania czasem


Kategoria: Zarządzanie Czasem
20Jan

Urwanie głowy. Każdy zna ten moment, kiedy dwie ręce i jeden umysł nie są w stanie podołać nawałowi pracy, a ostateczny deadline minął pięć minut temu. Jak sobie wtedy poradzić? Podstawą jest dobra organizacja swojego czasu i skuteczne zarządzanie sobą w czasie. 

Choć wielu z nas preferuje poświęcić uwagę jednej czynności przed przejściem do następnego punktu w planie dnia, jednak multitasking, czyli wielozadaniowość okazuje się współcześnie złem koniecznym. 

Kiedy nie wiadomo w co ręce włożyć z pomocą przyjdzie nam prosty mechanizm planowania dnia, jakim jest macierz Eisenhowera.

Korzystając z tego narzędzia planowania czasu przyporządkowujemy zadania do odpowiednich prostokątów. Zadania, które musimy wykonać wpisujemy do macierzy Eisenhowera w poniższe prostokąty nadając im odpowiednie etykiety:

  • WAŻNE I MAŁO PILNE – Zapisz w kalendarzu! Tylko nie zapomnij!
  • NIEWAŻNE, ALE PILNE - Deleguj!
  • WAŻNE, ALE NIEPILNE – Realizuj!
  • NIEWAŻNE I NIEPILNE - Zrezygnuj lub przełóż na sam koniec listy. (Uwaga! To przez te rzeczy prokrastynujemy).

rys 1

Do popularności macierzy Eisenhowera przyczyniła się przejrzystość i prostota, ale także fakt, że można ją zastosować do wszystkich dziedzin życia. Rozpisanie priorytetów czarno na białym staje się opoką w chwilach rozgorączkowania. Pozwala uporządkować chaos i podejść do problemów z dystansem.

Uniwersalność macierzy Eisenhowera pozwala nam zastosować ją nie tylko w życiu prywatnym, ale także zawodowym. Możemy ją wykorzystywać do różnorodnych zadań np. zarządzania skrzynką mailingową. Ta forma organizacji zadań świetnie sprawdza się w przypadku osób, które korzystają z programu MS Outlook. Zarządzając swoimi folderami i regułami mogą porządkować przychodzące maile zgodnie z zasadami macierzy Eisenhowera. 

 

Czytaj: E-mail: jak z głową zarządzać swoją pocztą elektroniczną?

 

O jakich jeszcze rzeczach trzeba pamiętać przystępując do planowania swojego czasu: 

Planuj jedynie 60% swojego czasu

Pamiętaj o zaplanowaniu czasu na… planowanie! Przed wejściem w wir nowego tygodnia znajdź chwilę, w której z "chłodną głową" opracujesz strategię na najbliższe dni. Poświęcony kwadrans podczas weekendu, albo poniedziałkowy poranek może kupić ci spokój ducha.

Jeśli czynność zajmuje mniej niż 2 minuty nie planuj jej. ZRÓB OD RAZU!

Pamiętaj, by twoje cele były SMART. 

 

 

autor: MUS

Licencja Creative Commons
Macierz Eisenhowera – czyli narzędzie skutecznego zarządzania czasem by Cognity is licensed under a Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe License.

 

Wybrani Klienci:

Ten serwis używa plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.
Więcej informacji o plikach cookies znajdziesz tutaj
Kliknij ZGADZAM SIĘ, aby ta informacja nie wyświetlała się ponownie
Cognity.pl