MS Excel - funkcje SUMY
Kategoria: Kurs Excel, Samouczek Excel , Analiza danych

Zapraszamy do zapoznania się z artykułem dotyczącym zastosowania funkcji sumy w programie MS Excel. W artykule przedstawimy dostępne funkcje sumowania w Excelu takie jak SUMA, SUMA. JEŻELI czy SUMA.WARUNKÓW.
Zastosowanie powyższych funkcji przedstawimy na zbiorze danych widocznych na poniższym rysunku nr 1. Dane te przedstawiają wykaz kursów informatycznych z obsługi MS Office.
Rys. 1. Przykładowe dane
Funkcja SUMA
Wzór
SUMA(liczba1; [liczba2]; ... [liczba255])
Argumenty
liczba1, liczba2, ..., liczba255 – Argumentami funkcji są liczby, przy czym podanie tekst oraz wartości logiczne są pomijane
Cel
Celem funkcji suma jest dodanie poszczególnych liczb
Przykład
Aby zsumować przychody ze wszystkich szkoleń, należy w komórce F236 wprowadzić formułę =SUMA(F2:F235).
Funkcja SUMA.JEŻELI
Wzór
SUMA.JEŻELI(zakres; kryteria; suma_zakres)
Argumenty
zakres – zakres komórek w Excelukryteria – wskazanie Excelowi co chcemy znaleźć w zakresie komóreksuma_zakres – zakres komórek w których są sumowane liczby
Cel
Celem tej funkcji jest dodanie liczb dla tych komórek, które spełniły kryteria
Przykład
Podsumowanie szkoleń z excela zaawansowanego wymaga podania trzech argumentów: zakres szkolenia, nazwy poszukiwanego szkolenia oraz sumowanych komórek. Formuła będzie następująca:=SUMA.JEŻELI($B$2:$B$235;"Szkolenie Excel Zaawansowany";F2)
Funkcja SUMA.WARUNKÓW
Wzór
SUMA.WARUNÓW(suma_zakres; zakres1; kryteria1; [zakres2]; [kryteria2]; ...)
Argumenty
suma_zakres – zakres komórek w których są sumowane liczbyzakres1, zakres2, ... – zakres komórek w Excelukryteria1, kryteria2, ... – wskazanie Excelowi co chcemy znaleźć w zakresie komórek
Cel
Celem funkcji suma.warunkow jest dodanie liczb dla tych komórek, które spełniły kryteria. Różnicą pomiędzy funkcją SUMA.JEŻELI oraz SUMA.WARUNKÓW jest w ilości argumentów W przypadku pierwszej funkcji można podać wyłącznie jeden zakres oraz kryteria. Tego ograniczenia nie ma w drugiej funkcji.
Przykład
W przypadku, gdy chcemy obliczyć przychód ze szkoleń z Excela, których koszt przekroczył 1000 złotych brutto, to należy wykorzystać formułę=SUMA.WARUNKÓW($F$2:$F$235;$B$2:$B$235;"*excel*";$F$2:$F$235;">1000")
Autorem artykułu jest Grzegorz Plak, trener Cognity.
Zainteresowanych pozostałymi funkcjami Excela zapraszamy na:
Polecamy również artykuły, w których zapoznasz się z pozostałymi trikami dostępnymi w programie Excel:
- MS Excel - triki na wykresach
- Excel Poradnik- 10 przydatnych trikiów i sztuczek
- 10 najważniejszych skrótów klawiaturowych w MS Excel
MS Excel - funkcje SUMY by Cognity is licensed under a Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe License.
Cognity zaprasza Cię na praktyczne kursy i szkolenia:
Kurs Excel Zaawansowany - szkolenie z certyfikatem
Więcej informacji znajdziesz w artykułach:
10 najważniejszych skrótów klawiaturowych w MS Excel

Zainteresować Cię może również:
Automatyzacja pracy
