GWARANTOWANE TERMINY
Jesteś tutaj: strona głównastrefa wiedzyNorma ISO 26000 jako wyznacznik odpowiedzialności społecznej
MENU

Norma ISO 26000 jako wyznacznik odpowiedzialności społecznej


Kategoria: HR w praktyce
29Apr

Idea społecznej odpowiedzialności biznesu dotyczy troski o budowanie dobrobytu obecnych i przyszłych pokoleń z uwzględnieniem wyzwań jakie niesie z sobą rozwój cywilizacyjny. Istotnym momentem w tworzeniu tej strategii były prace  zespołu Międzynarodowej Organizacji Normalizacyjnej ISO. Dzięki nim w 2010 r. opublikowano ISO 26000 Guidance on social responsibility –dokument określający społeczną odpowiedzialność przedsiębiorstw. 

CSR – Społeczna Odpowiedzialność Biznesu

Koncepcja społecznie odpowiedzialnego biznesu (CSR), dotyczy działań organizacji zarówno publicznych, pozarządowych, jak i prywatnych. Jest ona coraz bardziej popularna, pomimo tego, że nie jest powszechną normą obowiązującą z punktu widzenia prawa wszystkie instytucje. 

Zainteresowanie kadry zarządzającej tym zagadnieniem wynika z wielu korzyści, jakie przynosi włączenie elementów polityki CSR w strategię działania własnej organizacji. Funkcjonowanie w oparciu o społeczne wartości wpływa na budowanie pozytywnego wizerunku firmy, co przyczynia się do zainteresowania klientów, ale także mediów,  inwestorów czy sponsorów. Dodatkowo motywuje pracowników i wpływa na przewagę konkurencyjną przedsiębiorstwa.

Idea CSR

Istotą społecznej odpowiedzialności biznesu jest podejmowanie transparentnych i etycznych decyzji, które będą się przyczyniały do zrównoważonego rozwoju społeczeństwa tj. jego pełnego dobrostanu. Ważne jest, aby uwzględniały potrzeby beneficjentów i partnerów danej organizacji. Zgodnie z tą koncepcją działania firm powinny być realizowane zgodnie z obowiązującym prawem krajowym oraz międzynarodowym. 

Obszary społecznej odpowiedzialności biznesu

Norma ISO, będąca swego rodzaju przewodnikiem dla ambasadorów społecznej odpowiedzialności określa 6 pól działania w tym zakresie. Pierwszym z nich jest ład organizacyjny, który dotyczy szeroko pojętej polityki zarządzania organizacją. Skuteczność w tej dziedzinie powinna wyrażać się m. in. w poszanowaniu zasad etycznych w relacjach z interesariuszami oraz w trosce o dobro społeczeństwa. 

Łączy się z tym także drugie kryterium, które akcentuje znaczenie praw człowieka zarówno w obszarze zawodowym, jak i obywatelskim, politycznym, ekonomicznym czy kulturowym. Dbanie o sprawy pracowników powinno znaleźć swój wyraz w stosunku pracy. Zgodnie z ideą promowania standardów CSR, chodzi nie tylko o przestrzeganie przepisów prawa, ale także troskę o ciągły rozwój pracowników oraz uczciwą współpracę z podmiotami zewnętrznymi. 

Warunkiem koniecznym dla budowania bardziej przyjaznej przestrzeni jest zaangażowanie w ochronę środowiska naturalnego. Kluczowe jest tutaj dążenie do zmniejszenia skali zanieczyszczeń oraz podejmowanie działań zmierzających do redukowania zużycia zasobów naturalnych. 

Zgodnie z wytycznymi dobre praktyki powinny być realizowane także w relacjach z konsumentami. Właściwe zachowania wobec nich powinny wiązać się z uczciwością w zakresie marketingu produktów i usług, informacji oraz przejrzystych warunków umów. Rzetelny stosunek do klientów uwzględnia też wysoką jakość obsługi oraz bezpieczeństwo korzystających. 

Jednym z najbardziej popularnych, standardów jest zaangażowanie społeczne środowisk biznesowych. Celem jest wspieranie społeczności lokalnych w rozwiązywaniu różnych problemów np: w obszarze edukacji, zdrowia, kultury czy postępu technologicznego. Właściwą metodą  jest tu dialog oraz wspólne zaangażowanie w projekty społeczne. 

Przestrzeganie zaleceń wynikających z normy ISO 26000 może przynieść w społeczeństwie wiele pozytywnych zmian. Dla przedsiębiorców jest to okazja do zdobycia zaufania przyszłych klientów i partnerów biznesowych oraz możliwość wpływania na otaczającą rzeczywistość. Choć motywacje mogą być różne, samo zaangażowanie w realizację społecznie odpowiedzialnej polityki firmy to niewątpliwie klucz do sukcesu; jeśli nie od razu ekonomicznego to przynajmniej społecznego.

Autor: Elżbieta Konik

Licencja Creative Commons
Norma ISO 26000 jako wyznacznik odpowiedzialności społecznej by Cognity is licensed under a Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe License.

Wybrani Klienci:

Ten serwis używa plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.
Więcej informacji o plikach cookies znajdziesz tutaj
Kliknij ZGADZAM SIĘ, aby ta informacja nie wyświetlała się ponownie
Cognity.pl