GWARANTOWANE TERMINY
Jesteś tutaj: strona głównapomiędzy namiOkiem eksperta na Excela - wywiad z trenerem Cognity Maciejem Cybulą

Okiem eksperta na Excela - wywiad z trenerem Cognity Maciejem Cybulą


Kategoria: Wywiad
27Jan

Maciej Cybula to ekspert i trener Cognity z zakresu programów MS Office, który w czasie swojej kariery zawodowej realizował szkolenia dla wielu korporacji. W wywiadzie opowie nam m.in. jakie jest miejsce Excela w korporacyjnej hierarchii. 

Najczęstsze problemy w arkuszu kalkulacyjnym 

Pytanie: Panie Macieju jakie najczęściej problemy napotyka Pan na szkolenie z zakresu obsługi programów MS Office? 

Odpowiedź: Są to problemy z nadmierną ilością danych do przeliczeń blokujących raport.

Pytanie: Jak widać problemy zazwyczaj napotykane są w pracy z  program Excel. Jakie rozwiązania w przypadku wymienionego przez Pana problemu poleca Pan osobą korzystającym z arkusza kalkulacyjnego Excel. W przypadku tego problemu jakie rozwiązanie Pan zastosował? 

Odpowiedź: Polecam zastosowanie dodatku PowerPoivot w Excelu. Możemy go sosować niestety tylko w wersji Excela 2013. Proponuje podpięcie PowerPivot do zapytania SQL z innego pliku źródłowego modyfikowanego na bieżąco przez VBA na podstawie zadanych parametrów przez kontrolkę.

Pytanie: Wspomina Pan o VBA. Jest to język programowanie, który pomaga nam optymalizować i automatyzować nasza prace w Excelu. Nie wiele osób jednak go zna i stosuje. Czy z pana doświadczenia wynika, że w polskich firma wielu pracowników stosuje rozwiązania optymalne w obsłudze programów MS Office? Znających

Odpowiedź: VBA na rynku jest zdecydowany niedobór.

Arkusz kalkulacyjny w korporacji

Pytanie: Przez wiele lat pracował Pan w korporacjach w szczególności w dziedzinie raportowania HR/Business Intelligence. Na jakim stopniu zaawansowania programy MS Office, szczególnie Excel są wykorzystywane w korporacjach?

Odpowiedź: Nie bardzo rozumiem gradację tych stopni. W korporacjach ludzie do swojego fragmentu pracy potrzebują opanować jakiś fragment Excela, ale za to bardziej szczegółowo – trudno mi takiego użytkownika sklasyfikować jako początkującego lub zaawansowanego.

Pytanie: Czy więc pracownikom korporacji można polecić kursy z Excela branżowego, czyli kursy na kierowane na konkretny dział lub narzędzie arkusza jak np. tabele przestawne?  

Odpowiedź: To dobry kierunek dla Klientów oczekujących gotowych rozwiązań w danym obszarze.

Pytanie: Jakie procesy zazwyczaj w dużych firmach są realizowane za pomocą programów MS Office?

Odpowiedź: Tracking pracy, obróbka i agregacja/przeliczanie danych z baz, raportowanie na ich podstawie, automatyzacja pracy manualnej, przygotowanie prezentacji wyników badań sprzedawanych jako finalny produkt consultingu, administracja itp.

Pytanie: W swojej pracy współpracował Pan z działami kadr i HR czy również te działy wykorzystują Excel. Dlaczego on jest dla nich taki ważny. Czy warto postawić na branżowe szkolenia np. właśnie dla pracowników kadr. Co takie szkolenia dają?

Odpowiedź: HR to również mnóstwo statystyki na temat płac, odejść i przyjęć, czasu pracy itd. Mało kto kupuje do tego celu drogie dedykowane systemy – tabelka w Excelu czy Access to nadal podstawa składowania danych a pivot – ich obróbki.

Ścieżka kariery coacha

Pytanie: W czasie swojej kariery zawodowej był Pan zarówno trenerem wewnętrznym jak i zewnętrznym. Jak z pana perspektywy wyglądają te ścieżki kariery?

Odpowiedź: Znacznie lepiej pracuje mi się jako zewnętrznemu – zwykle wewnętrzny szkoli tylko dodatkowo, musi wykonać swoją pracę i do tego przygotować, przeprowadzić szkolenie – zwykle nie mając dość czasu.

Pytanie: Przygotowując się do zawodu trenera ukończył Pan również wiele kursów trenerskich co trenerowi dają takie kursy? 

Odpowiedź: Zdecydowanie – po wiedzieć coś to jedno, a potrafić to przekazać to zupełnie co innego.

Pytanie: Studia trenerskie czy tez kursy przygotowują do tego jak uczyć, ale też do tego jak odpowiadać na trudne pytania kursantów. Jakie najczęściej pytania padają na prowadzonych przez Pana szkolenia z obsługi programów MS Office? 

Odpowiedź: Trudno jednoznacznie odpowiedzieć, zależy od grupy. Zwykle jest to coś co zobaczyli na szkoleniu i dostrzegają potencjał wdrożenia tego w swojej pracy.

Pytanie: Jak często uczestniczy szkoleń zwracają się do Pana z pytaniami już po zakończonym szkoleniu? Czy uważa Pan, że tak forma wspierania uczestników szkoleń jak możliwość kontaktu z trenerem po zakończeniu szkolenia jest przydana i ważna?

Odpowiedź: Zdarzały się takie przypadki – z jednej strony to generuje dodatkowy koszt, bo takie problemy trzeba przemyśleć i nie zawsze da się rozwiązać. Z drugiej – w ten sposób można zdobyć ciekawe studia przypadku do wykorzystania w przyszłych szkoleniach.

 

Dziękuję za rozmowę. 

Wybrani Klienci:

Ten serwis używa plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.
Więcej informacji o plikach cookies znajdziesz tutaj
Kliknij ZGADZAM SIĘ, aby ta informacja nie wyświetlała się ponownie
Cognity.pl