GWARANTOWANE TERMINY
Jesteś tutaj: strona głównastrefa wiedzyPerswazja, czyli jak skutecznie dobierać argumenty
MENU

Perswazja, czyli jak skutecznie dobierać argumenty


Kategoria: Perfekcyjna Asystentka, Prezentacja danych
20Nov

Perswazja jest często postrzegana w sposób negatywny, jako manipulacja i wykorzystywanie innych.W rzeczywistości jednak jest pozytywnym sposobem komunikacji oraz dochodzeniem do wspólnego porozumienia. Ważnym jest, aby umieć ją odpowiednio użyć, dopasować argumenty do odbiorcy. Tak,abynasz perswazja spowodowała sukces, a nie konflikt pomiędzy rozmówcami.

 

Perswazja – trochę teorii

Aby odpowiednio zrozumieć jak dobierać argumenty w czasie perswazji, musimy najpierw dokładnie wiedzieć czym ona tak naprawdę jest. Perswazja jest jedną z metod negocjacji, w której staramy się przekonać kogoś do naszych racji, jednak w taki sposób, aby nie zaszkodzić tej osobie. Przy dobrych negocjacjach perswazyjnych obydwie strony zyskują jakieś korzyści. Ważne jeśli chodzi o perswazje jest rozpoznanie celu jaki przyświeca nam w jej użyciu. Wyróżniamy dwa rodzaje perswazji, ze względu na cel:

  • perswazja przekonująca, gdzie staramy się przekonać drugą osobę o słuszności i prawdziwości naszych przekonań. 
  • perswazja nakłaniająca, potocznie zwana propagandą, ale w jej pozytywnym znaczeniu. Jest to przekonywanie ludzi do zaufania i akceptacji jakieś idei, która jest  dobra społecznie np. że powinniśmy oszczędzać wodę. 

 

Budowanie argumentacji

Kiedy znamy już cel naszej perswazji istotnym jest, aby poznać też rodzaje argumentów jakie możemy użyć. Istnieją dwa rodzaje argumentów: racjonalne i emocjonalne, które działają zawsze w każdego rodzaju negocjacjach, od rozmów biznesowych aż po sam marketing. Ważne jest jedynie to, aby ich nigdy ze sobą nie mylić, ponieważ zamiast sukcesu, powodują konflikt i nieporozumienia. Istnieje jednak zasada kiedy powinniśmy używać danego rodzaju argumentów. 

Najpierw musimy porozmawiać z naszym rozmówcą aby ocenić z jaką osobą mamy do czynienia. Sprawdzić, czy kieruje się w swoim życiu bardziej zasobami intelektualnymi czy wręcz przeciwnie- ważne są dla niej emocje i relacje. 

Jeśli już to wiemy, możemy dopasować odpowiednie argumenty. Rozmawiając z osobą stawiająca na rozsądek, ułożoną, kierująca się logicznymi założeniami najlepiej użyć argumentów naukowych, przeliczanych, takich które łatwo można udowodnić. Idealnie sprawdzają się tutaj argumenty racjonalne. 

Natomiast jeśli rozmawiamy z osobą kierującą się emocjami, która jest mniej praktyczna, możemy użyć takich argumentów, które skupiają się na odczuciach, gdzie dana osoba może wczuć się w przewidywany cel negocjacji. W tym wypadku najlepiej działają argumenty emocjonalne. 

Jak już wspominałam musimy pamiętać o tym, aby dokładnie przeanalizować sytuacje i zawsze używać odpowiednich argumentów. Tylko tak możemy osiągnąć sukces.

Efekt perswazji

Każda rozmowa, negocjacja czy dyskusja zawsze ma na celu osiągniecie porozumienia pomiędzy dwiema stronami. Zawsze muszą wystąpić kompromisy, ale takie które odpowiadają wszystkim uczestnikom konwersacji. Dlatego musimy być świadomi, jaki jest cel naszej dyskusji, żeby w trakcie nie zapędzić się w niepotrzebne niuanse, ale zawsze patrzeć dalekowzrocznie na cel. Pamiętajmy, że sukces jest jedynie wtedy, kiedy od stołu negocjacyjnego odchodzą dwie zadowolone osoby, a nie tylko jedna. 

 

Autor: Monika Pikor

Licencja Creative Commons
Perswazja, czyli jak skutecznie dobierać argumenty by Cognity is licensed under a Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe License.

Wybrani Klienci:

Ten serwis używa plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.
Więcej informacji o plikach cookies znajdziesz tutaj
Kliknij ZGADZAM SIĘ, aby ta informacja nie wyświetlała się ponownie
Cognity.pl