PowerView – niezwykłe narzędzie tworzenia wykresów opartych na mapach
Kategoria: Analiza danych, Wykresy

Zapraszamy do lektury artykułu, który przekaże wskazówki, jak stworzyć profesjonalny wykres z użyciem mapy mając do dyspozycji dane miejscowości oraz szkolenia. Narzędziem, którego użyjemy jest dodatek programu Microsoft Excel – PowerView.
PowerView wprowadzenie
Dodatek Power View daje nam możliwość wizualizowania i prezentowania danych. Dzięki jego funkcjom świetnie nadaje się do obsługi raportowania ad-hoc. Dodatek ten dostępny jest w programie Microsoft Excel, a także jest funkcją takich programów, jak Microsoft SharePoint Server.
PowerView – jak stworzyć wykres w postaci mapy
Chcą stworzyć jakikolwiek wykres musimy posiadać bazę danych, którą chcemy wykorzystać. Na cele niniejszego artykuły posłużymy się danymi dostępnymi na rysunkach nr 1 i 2.
Rys. 1. Wycinek danych z arkusza miejscowości
Rys. 2. Wycinek danych z arkusza szkolenia
Końcowym efektem wykonania ćwiczeń będzie mapa pokazana na rys. 3.
Rys. 3. Końcowy efekt
PowerView – zobacz film o tworzeniu wykresów
Wykres w PowerView – krok po kroku
Pierwszym etapem zbliżającym nas do realizacji celu jest utworzenie tabel z zakresu danych z arkuszy miejscowości oraz szkolenia. W tym celu należy przejść do arkusza miejscowości, zaznaczyć zakres danych i z karty WSTAWIANIE wybrać Formatuj jako tabelę. W nowopowstałym oknie o nazwie Tworzenie tabeli program MS Excel zaproponuje zakres danych. Kliknięcie OK utworzy tabelę oraz nastąpi aktywacja karty PROJEKTOWANIE. Można zmienić tam nazwę tabeli na miejscowości (w grupie Właściwości).
Rys. 4. Proponowany zakres komórek dla tabeli z miejscowościami
Analogiczne czynności wykonuje się dla zakresu komórek z arkusza szkolenia. Trzeba pamiętać o nazwaniu tej tabeli na szkolenia. Po wykonaniu tych czynności wybra się narzędzie PowerView (z karty WSTAWIANIE z grupy Raporty). W przypadku, gdy dodatek jest wyłączony następuje pytanie o włączenie dodatku (rys. 5).
Rys. 5. Komunikat informujący o konieczności włączenia dodatku
Włączenie dodatku spowoduje przejście do nowego okna, w którym będzie można wybrać pola do naszego wykresu. Kolejno, należy przeciągnąć pola Nazwa miejscowości z tabeli miejscowości oraz Wartość z tabeli szkolenia do obszaru o nazwie POLA (rys. 6).
Rys. 6. Wygląd okna po dodaniu pól bez powiązania relacjami
Miasta umieszczone w polach mają identyczną wartość sprzedaży, ponieważ nie ma określonego powiązania pomiędzy tabelami. Aby utworzyć relacje proszę kliknąć na przycisk Utwórz..., co spowoduje wyświetlenie Tworzenie relacji (rys. 7).
Rys. 7. Okno do określania powiązań między tabelami
Tabele miejscowości oraz szkolenia mają jeden wspólny element, przy pomocy którego można je między sobą połączyć: Identyfikator miejscowości. W dodatku PowerView należy stworzyć poprawną relację, czyli do pierwszej tabeli proszę wstawić nazwę kolumny, której wartości są zduplikowane, a następnie do tabeli pokrewnej proszę dodać nazwę kolumny z wartościami unikatowymi (tworzenie tego rodzaju relacji można przyrównać do zastosowania funkcji WYSZUKAJ.PIONOWO).
Rys. 8. Relacja pomiędzy tabelami
Po utworzeniu relacji (rys. 8) oraz jej zaakceptowaniu przyciskiem OK w obszarze roboczym narzędzia PowerView wartość sprzedaży dla poszczególnych miejscowości zostanie zaktualizowana (rys. 9).
Rys. 9. Suma sprzedaży w poszczególnych miejscowościach
Końcowym etapem jest wykonanie wykresu mapowego. Mając zaznaczone dane na obszarze roboczym proszę z karty PROJEKT z grupy Przełączanie wizualizacji wybrać polecenie Mapa (rys. 10).
Rys. 10. Opcja umożliwiająca wstawienie wykresu opartego na mapie
Wstawienie wykresu kończy czynności związane z realizacją naszego celu (rys. 11).
Rys. 11. Mapa wartości sprzedaży w poszczególnych miejscowościach
UWAGA! Do utworzenia wykresu w postaci mapy konieczne jest połączenie z Internetem.
Autorem artykułu jest Grzegorz Plak, trener Cognity.
Zainteresowanych pracą z dodatkiem PowerView zapraszamy do Cognity na:
- Kurs Excel Wykresy - Prezentacja i Wizualizacja Danych
- Kurs PowerPivot w MS Excel: wielowymiarowa analiza i raportowanie z PowerPivot
- Kurs Wizualizacja i Prezentacja Danych z MS Excel i MS PowerPoint
Zobacz też pozostałe artykuły na blogu Strefa Wiedzy Cognity:
- Wizualizacja i prezentacja danych w MS Office – wprowadzenie
- Mapa myśli – Prezentacja danych – niezbędnik
- Przygotowanie do stworzenia prezentacji
- Narzędzia do prezentacji danych
- Rodzaje wykresów w MS Excel
- Manipulacja danymi na wykresach
PowerView – niezwykłe narzędzie tworzenia wykresów opartych na mapach by Cognity is licensed under a Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe License.
Cognity zaprasza Cię na praktyczne kursy i szkolenia:
Kurs PowerPivot w MS Excel: wielowymiarowa analiza i raportowanie z PowerPivot
Więcej informacji znajdziesz w artykułach:
Autouzupełnianie w Excelu

Zainteresować Cię może również:
Adresowanie komórek w Excelu
