GWARANTOWANE TERMINY
Jesteś tutaj: strona głównastrefa wiedzyPrezentacja bez prezentacji
MENU

Prezentacja bez prezentacji


Kategoria: Kompetencje miękkie w pracy, Prezentacja danych
15Apr

Prezentacja jest wystąpieniem publicznym mającym na celu przekazanie słuchaczom wiedzy, przekonanie do idei czy sprzedanie towaru. Określenia „prezentacja” używa się również do określenia pokazu slajdów wyświetlanego podczas przemówienia. Częstym błędem jest nie rozróżnianie obu tych pojęć. Czy można przedstawić swoje stanowisko nie używając pokazu slajdów?

Istotą prezentacji jest treść jaka ma być przekazana publiczności. Najważniejszą rolę w tym procesie odgrywa mówca – jego autorytet i charyzma. Musi on zaprezentować się jako ekspert, znawca tematu. Powinien umieć nawiązać kontakt ze słuchaczami, stosując przy tym różnorodne metody prezentacji materiału. Niestety, spora część prelegentów utożsamia prezentację z wyświetleniem pokazu slajdów. Dodatkowo robią to w sposób nieudolny, co sprawia, że jakość i skuteczność ich przekazu jest niska.

Podstawowe błędy w tworzeniu prezentacji

Niewiele osób potrafi przedstawić dane zagadnienie w sposób interesujący i estetyczny. Warto wziąć udział w profesjonalnym szkoleniu, aby się tego nauczyć. Na początek jednak wystarczy unikać podstawowych błędów. Pierwsze pojawiają się już na etapie projektowania slajdów. Umieszcza się na nich jak najwięcej treści, co sprawia, że są one przeładowane informacjami. Lepiej ograniczyć się do kilku haseł, które zostaną omówione przez prowadzącego. Kolejnym błędem jest próba bycia zbyt oryginalnym. Używanie kolorowych czcionek, niejednolitego tła, skomplikowanych animacji zmniejsza przejrzystość i utrudnia skupienie uwagi na najważniejszej rzeczy – na treści. Na koniec trzeba koniecznie kilkukrotnie przeczytać prezentację (lub poprosić o to inną osobę) i usunąć wszystkie literówki, które wpływają na ocenę profesjonalizmu wykładowcy i obniżają jego autorytet. Najpoważniejszy błąd pojawia się jednak w momencie przedstawiania treści. Tym błędem jest czytanie przygotowanych slajdów. Taki zabieg obniża wiarygodność i po prostu nie wygląda dobrze. Jeżeli nie masz do dodania nic więcej poza tym, co jest wyświetlone na projektorze, to po co stoisz przed tymi ludźmi? Może lepiej przesłać im prezentację i nie marnować swojego i ich czasu. 

Zalety prezentacji

Prezentacja porządkuje treść wystąpienia. Pomaga ułożyć wystąpienie w logicznie spójną całość. Daje też słuchaczom dodatkowe bodźce wzrokowe, co wspomaga zapamiętywanie treści. Dla niedoświadczonych mówców wyświetlenie pokazu slajdów może być swego rodzaju kołem ratunkowym. W przypadku, kiedy zapomną co mają powiedzieć, dyskretne spojrzenie na prezentacje pozwoli im wrócić do odpowiedniego wątku bez konieczności zaglądania do konspektu.

Wady prezentacji

Gotowa prezentacja pozbawia elastyczności. Najczęściej skonstruowana jest w sposób liniowy. Poszczególne slajdy następują po sobie bez możliwości zmiany ich kolejności w trakcie wystąpienia. Nie daje to możliwości reagowania na zachowanie publiczności. Może się okazać, że słuchacze chcą o jakimś temacie usłyszeć więcej, a inny jest im doskonale znany i chcą go pominąć. Trzymanie się przygotowanego planu uniemożliwia to. Polegając tylko na prezentacji istnieje także ryzyko, że w przypadku awarii komputera lub projektora nie będziemy w stanie dokończyć wystąpienia na odpowiednim poziomie.

Co zamiast prezentacji

Rekwizyty

Na scenie pracujemy głównie słowami. Warto jednak wesprzeć nasz przekaz prawdziwymi przedmiotami. Często korzystają z tego handlowcy, ale dlaczego nie użyć tej techniki także w innych przypadkach? Zamiast opisywać przedmiot, co może zająć dużo czasu, a mimo tego będzie nieefektywne, możemy rozdać ten przedmiot słuchaczom lub pokazać go ze sceny. Jest to o wiele skuteczniejsze, a dodatkowo pobudza emocje. Gdy możemy czegoś dotykać, manipulować, przyglądnąć się z bliska, poczuć – angażuje to więcej zmysłów. Trzeba tylko uważać na jedną rzecz. Rozdanie rekwizytów w nieodpowiednim momencie może spowodować, że słuchacze zamiast nami zajmą się wyłącznie tym przedmiotem.

Rozdanie materiałów

Okazji do posługiwania się obliczeniami jest wiele: rozliczenie projektu, budżet na kolejny rok, sprzedaż z ostatniego kwartału. Liczby przeważnie nie sprawdzają się w prezentacji, a już na pewno nie ogromna tabela pełna różnych wyników. Są mało czytelne i nie budzą emocji. Dodatkowo trudno zapamiętać ogromną ilość danych. W takiej sytuacji lepiej rozdać (lub przesłać wcześniej) uczestnikom spotkania wydrukowane materiały, a w czasie wystąpienia przedstawić ogólne założenia czy wnioski.

Dyskusja

Przeprowadzenie dyskusji zależy od liczby uczestników i miejsca, gdzie odbywa się wystąpienie. Dlatego nie zawsze jest możliwa do przeprowadzenia. Warto jednak próbować. Zamiast autorytatywnego przekazywania naszej idei, możemy zachęcić słuchaczy do zadawania pytań i dyskusji. W ten sposób angażujemy słuchaczy w nasze wystąpienie i zmuszamy do myślenia. Możemy też odpowiadać na ich rzeczywiste potrzeby. Kiedy jesteśmy dobrze przygotowani i znamy temat wystąpienia, z łatwością będziemy w stanie obronić nasze stanowisko. Podbuduje to nasz autorytet i pozwoli skuteczniej dotrzeć z naszym przesłaniem do słuchaczy.

Opowiadanie historii

Ludzie od wieków opowiadają sobie historie. Każdy lubi słuchać opowieści. Warto zastąpić listę wypunktowaną pasjonującą opowieścią. Można opisać swoją drogę do sukcesu. Zaprezentować jak nasz produkt zmienił czyjeś życie. Trzeba opowiadać barwnie. Używać krótkich zdań, czasowników w stronie czynnej. Skupiać się na emocjach, kolorach, dźwiękach. Można nawiązywać do znanych bohaterów lub uczynić nim „zwykłego człowieka”, dzięki czemu słuchacze będą mogli się z nim utożsamić. Historie inspirują i łatwo zapadają w pamięć. O wiele lepiej docierają do słuchaczy niż schematyczna prezentacja.

Zakończenie

Prezentacja slajdów powinna wspierać przekaz, a nie go zastępować. Najważniejszy jest mówca, jego przygotowanie do wystąpienia, znajomość tematu, charyzma i kontakt z publicznością. Dobrze przygotowana prezentacja może wesprzeć mówce. Znakomitych prelegentów charakteryzuje jednak stosowanie różnorodnych metod przekazu. Dzięki nim potrafią oni wpływać na umysł i emocje słuchaczy. Wykorzystują wszystkie możliwości, aby w sposób atrakcyjny przekazać swoją ideę, zaciekawić słuchaczy i przekonać do swojego stanowiska.

Autor: pl

 

Licencja Creative Commons
Prezentacja bez prezentacji by Cognity is licensed under a Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe License.

Wybrani Klienci:

Ten serwis używa plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.
Więcej informacji o plikach cookies znajdziesz tutaj
Kliknij ZGADZAM SIĘ, aby ta informacja nie wyświetlała się ponownie
Cognity.pl