Social media - jak skutecznie rekrutować pracowników
Kategoria: HR a proces szkoleniowy, HR w praktyce, Kurs Ochrona Danych Osobowych

Rekrutacja poprzez media społecznościowe jest coraz bardziej popularna, w Stanach Zjednoczonych aż 94% firm korzysta z tej techniki pozyskiwania nowych pracowników. Chociaż w Polsce odsetek ten jest o wiele mniejszy to z każdym rokiem wzrasta. Za główną przyczynę tego zjawiska należy wskazać wszechobecność social mediów w naszym życiu – prawie każdy z nas ma portal na którymś z portali społecznościach i regularnie go aktualizuje.
Rekrutacja przy użyciu mediów społecznościowych odbywa się za pomocą licznych portali społecznościowo-biznesowych. Do najbardziej znanych partali należą to LinkedIn, GoldenLine, Profeo, Google+ czy Facebook. Jednak firmy korzystają też z mniej popularnych, branżowych stron takich jak Tublr, Stack Overflow, czy Quorę. Rekruterzy działający w social mediach nie tylko wyszukują potencjalnych pracowników, ale także sprawdzają czy kandydaci rzeczywiście posiadają umiejętności i kompetencje zadeklarowane w CV. Przeglądają liczne profile kandydatów rekruterzy nie tylko zwracają uwagę na wymienione umiejętności, ale też na treści umieszczane przez potencjalnych kandydatów.
Metody i techniki rekrutacji
W Polsce jedną z najpopularniejszych metodą rekrutacji jest proste wpisywanie imienia i nazwiska kandydata do wyszukiwarek portali społecznościowych i biznesowych. Osoby, które swoje profile traktują, jako publiczne i udostępniają wszystkie publikowane treści użytkownikom Internetu, muszą liczyć się z tym, że ich profile w dokładny sposób zostaną zanalizowane. Osoby odpowiedzialne za rekrutację przyjrzą się w szczególności publikowanym treściom i komentarzom, wydarzeniom, w których uczestniczymy, a także statusom, zdjęciom, znajomym, i komentarzom, które od nich otrzymujemy. Jeśli ocena ta nie będzie pozytywna raczej mamy małe szanse na otrzymanie zaproszenia na bezpośrednią rozmowę z rekruterem. Warto, więc na naszych profilach wystrzegać się treści kontrowersyjnych i wulgarnych, a także manifestacji poglądów seksualnych, politycznych oraz religijnych.
Media społecznościowe – wizerunek pracodawcy
W social mediach komunikacja jest dwukierunkowa, tak jak rekruter może sprawdzić kandydata tak też kandydat może zapoznać się z firmą, która zaprasza go na rozmowę kwalifikacyjną. Wizerunek, który firmy budują w sieci może wpłynąć na decyzję kandydata o podjęciu współpracy z firmą.
Wizerunek ten nie jest już oceniany tylko na podstawie strony www, ale także w oparciu o opinie publikowane o firmie w Internecie i profile, które firma posiada na portalach.
Warto, więc zadbać o to, aby firma dobrze się prezentowała. Poniżej przedstawiamy kilka niezbędnych rad, aby tak właśnie się stało.
✔ Spójność – zachowaj integralność treści i grafiki, a także jedność profilu na portalach ze stroną www; używaj tych samych czcionek, kroju pisma, kolorów.
✔ Jakość – dbaj, o jakość publikowanych treści.
✔ Częstotliwość – staraj się często publikować nowe, unikalne treści, nie tylko reklamowe, ale takie, które mogą zaciekawić Twoich odbiorców.
✔ Komunikacja – odpowiadaj na komentarze i wiadomości, nawet te negatywne.
Pozytywny wizerunek firmy to jedna z podstaw skutecznej rekrutacji, decydując się na nią w social mediach zyskujemy wiele korzyści np.:
✔ Nasze ogłoszenie ma szansę dotrzeć do szerokiego grona osób, które mogą być zainteresowane pracą w naszej firmie czy stanowiskiem, które proponujemy. Za pomocą narzędzi mediów społecznościowych mamy też szanse dokładnie sprecyzować grupę docelową,
✔ Nasza rekrutacja może opierać się na niestandardowych metodach i technikach.
Pamiętajmy jednak, że:
✔ rekrutacja przez portale społecznościowe to tylko uzupełnienie procesu rekrutacji – bezpośrednie poznanie kandydata i rozmowa jest niezbędna,
✔ kluczowym aspektem udanej rekrutacji jest odpowiedni dobór mediów za pomocą, których będziemy rekrutować kandydatów,
✔ aby znaleźć odpowiedniego kandydata potrzeba czasu i pracy.
Zainteresowanych tematem rekrutacji pracowników zapraszamy na szkolenia:
- Kurs Ochrona Danych Osobowych w Działach HR i Kadr
- Kurs Ochrona Danych Osobowych w Firmie
- Kurs Ochrona Danych Osobowych w Administracji Publicznej
Możesz też być zainteresowany lekturą:
- Podstawowe informacje o przetwarzaniu danych osobowych
- Cloud computing w administracji publicznej
- Nowe zmiany w e-handlu
- Zakupy on – line. O czym warto pamiętać kupując w Internecie
Social media - jak skutecznie rekrutować pracowników by Cognity Szkolenia is licensed under a Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe License.
Więcej informacji znajdziesz w artykułach:
Skąd się wzięły Prawa Murphy’ego?

Zainteresować Cię może również:
Tworzenie bibliografii w MS Word
