GWARANTOWANE TERMINY
Jesteś tutaj: strona głównastrefa wiedzySpotkania biznesowe na płaszczyźnie międzynarodowej
MENU

Spotkania biznesowe na płaszczyźnie międzynarodowej


Kategoria: Kompetencje miękkie w pracy, Prezentacja danych, Profesjonalne dokumenty
23Feb

W środowisku biznesowym spotkania w gronie międzynarodowym stały się rutyną. Znajomość zasad etykiety, doświadczenie w relacjach z klientem czy partnerami bardzo często nie wystarcza, by przeprowadzić udane spotkanie z przedstawicielem z zagranicy.

Jaka jest tego przyczyna? Oto doskonały przykład:

Przedsiębiorca interesuje się etykietą biznesu charakterystyczną dla Japonii. Zna zasady zachowania przy stole, wymiany wizytówek, powitania i pożegnania. Nagle pojawia się okazja spotkania z przedstawicielem Tajlandii. Biznesmen podczas spotkania stosuje się do japońskich zwyczajów i standardów przekonany, że wśród krajów azjatyckich na pewno wszystko wygląda podobnie.

Ten scenariusz bywa przyczyną wielu gaf i nieefektywnych spotkań. Poniżej znajdziecie kilka uniwersalnych wskazówek, które pozwolą wam przygotować się do każdego spotkania, niezależnie od narodowości.

1. Nie narzucaj własnych zasad i zachowań.

Przyjmując zagranicznego gościa należy pamiętać, że istnieją pewne granice, które należy respektować. Nie można oczekiwać, że będzie on zachowywał się dokładnie tak jak przewiduje kultura biznesowa w Polsce. Oczywiście takie kwestie jak godzina, zasady proceduralne muszą być zachowane, ale np. mocny uścisk dłoni dla Japończyka może okazać się krępujący i sprawić, że już od początku spotkania będzie on negatywnie uprzedzony, co do naszej osoby.
Jedyne wyjście to wcześniejsze przygotowanie w oparciu o narodowość i kulturę organizacyjną w biznesie naszego gościa. I pamiętaj – podział na Azjatów, Amerykanów, Europejczyków zupełnie się nie sprawdza.

2. Język spotkania.

Nie warto zakładać, że każdy rozmówca posługuje się j. angielskim. Zanim dojdzie do spotkania powinieneś mieć pewność, że nie będzie potrzebny tłumacz. W tym miejscu w dobrym tonie będzie zapytanie, czy nasz gość nie ma nic przeciwko takiej osobie. Być może posiada on własnego tłumacza i nie chce korzystać z usług innej osoby. Takie nieporozumienia lepiej rozstrzygnąć wcześniej.
Jeśli zależy nam na zrobieniu dobrego wrażenia przyjmując gościa warto nauczyć się kilku zwrotów w jego języku. Takie detale często decydują o efekcie współpracy.

Chcesz więcej informacji na ten temat?

  Zapraszamy na szkolenie Prezentacja biznesowa z PowerPoint i Prezi - trendy multimedialne!

<Szczegóły>

 

3. Przygotuj dokumentację w języku własnym i gościa.

Jeśli prezentujesz jakieś zagadnienie lub sporządziłeś notatkę gość powinien ją otrzymać w jego języku narodowym. Podobnie kwestia umowy lub protokołów ze spotkań.

4. Poczęstunek służbowy.

Jeżeli organizujesz lunch, kolację lub poczęstunek dla gościa koniecznie zaplanuj menu. Nie chodzi o to, by podawać potrawy charakterystyczne dla kraju gościa. Ważne, by uniknąć kontrowersyjnych dań, albo produktów, które mogą zaszkodzić np.  z racji nietolerancji pokarmowej. Przykładowo Węgrzy nie spożywają potraw z buraków. Ostrożność trzeba też zachować w przypadku alkoholu.

5. Unikaj dowcipów.

Żarty i zabawne dla Polaków opowieści niekoniecznie będą oznaczały to samo dla obcokrajowca. Lepiej powstrzymać się od tej formy i początkowy small talk poprowadzić na bardziej neutralne tematy.

Powyższe reguły pozwolą nam zminimalizować ryzyko gafy. Wszystko zależy od naszego przygotowania w oparciu o narodowość gościa. Najtrudniejszym wydaje się jednak wyważenie naszej postawy. Z jednej strony musimy zadbać o gościa, a z drugiej nie popaść w nadmierną grzeczność, która może być odczytana jako fałsz. Pamiętaj, że nie tylko ty masz obowiązki, ale z perspektywy sukcesu interesów warto wiedzieć więcej.

Aby doskonalić umiejetności z zakresu kompetencji miękkich zapraszamy na:

Licencja Creative Commons
Spotkania biznesowe na płaszczyźnie międzynarodowej by Cognity is licensed underCreative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe License.

Wybrani Klienci:

Ten serwis używa plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.
Więcej informacji o plikach cookies znajdziesz tutaj
Kliknij ZGADZAM SIĘ, aby ta informacja nie wyświetlała się ponownie
Cognity.pl