GWARANTOWANE TERMINY
Jesteś tutaj: strona głównastrefa wiedzyStres w pracy
MENU

Stres w pracy


Kategoria: Kompetencje miękkie w pracy, Perfekcyjna Asystentka
10Dec

Stres w pracy to zjawisko coraz częściej spotykane wśród pracowników. Spowodowany jest najczęściej zbyt dużymi wymaganiami pracodawcy, większymi niż nasze możliwości, zbyt dużą ilością obowiązków oraz za krótkimi terminami wykonania danego zadania. Pojawia się też wtedy, kiedy nie wiemy dokładnie czego dotyczą nasze obowiązki lub atmosfera w biurze nie należy do zbyt przyjemnych. Męczymy się wtedy psychicznie, myślimy o pracy zbyt dużo, co sprawia, że praca nie kończy się w godzinie wyjścia z biura, ale jest z nami cały dzień. Jak poradzić sobie z tym wykańczającym nas uczuciem stresu w pracy?

Przede wszystkim aby odpowiednio poradzić sobie ze stresem związanym z pracą należy poznać dokładne przyczyny jego powstawania. Istnieją trzy czynniki wpływające na stres i wypalenie zawodowe.

Chesz wiecej informacji na ten temat?

  Zapraszamy na szkolenie Zarządzanie stresem i przeciwdziałenie wypaleniu zawodowemu!

<Szczegóły>

Stres w pracy: pierwszy czynnik - wymagania

Stawiane nam w pracy wymagania mają największy wpływ na nasze odczucia i nastawienie względem obowiązków. Jeśli nasze zadania są dużo trudniejsze niż nasze możliwości sprostania im, poziom stresu również jest wyższy. Dzieje się tak dlatego, że rozwiązanie trudnego zadania wymaga od nas większych nakładów pracy a to powoduje zwiększenie się naszego zmęczenia psychicznego. Z drugiej strony zadania poniżej naszych możliwości również mogą powodować stres. Mając zbyt niskie wymagania w pracy czujemy się niedoceniani i niespełnieni w swojej dziedzinie. Ważnym jest aby dostosowywać obowiązki pracownika do jego możliwości w ten sposób jest on najbardziej efektywny oraz jest mniej narażony na pojawienie się stresu zawodowego. 

Stres w pracy: drugi czynnik - zdolności

Duży wpływ na pojawienie się stresu zawodowego mają nasze zdolności sprostania wymaganiom stawianym nam przez pracodawcę. Nasza motywacja oraz pozytywne nastawienie do pracy pomaga nam przezwyciężyć nawet największe problemy związane z zbyt trudnym zadaniem lub kończącym się terminem jego wykonania. Dodatkowo istotny wpływ na nasze odczucia ma poziom kontroli jaki posiadamy w naszej pracy. Gdy nie mamy jasno określonych obowiązków i zdań, które musimy wykonać, nie dostajemy informacji zwrotnej o naszych sukcesach czy porażkach albo po prostu nie mamy wyznaczonego celu. Te wszystkie problemu związane ze świadomością naszej pracy w dużym stopniu wpływają na pojawienie się stresu zawodowego. 

Stres w pracy: trzeci czynnik - wsparcie

Ostatnim czynnikiem wpływającym na poziom stresu związanego z pracą jest nie otrzymywanie wsparcia społecznego.  Podpora w trudnych chwilach może przyjść do nas nie tylko od naszej najbliższej rodziny i przyjaciół ale także od kolegów z pracy. Jeśli mamy odpowiedni azyl w postaci ludzi, którzy wspierają nas i pomagają odciągnąć uwagę od pracy, jesteśmy mniej narażeni na stres. Często zdarza się sytuacja, gdzie pomimo irytującej nas pracy i tak chętnie do niej chodzimy ze względu na ludzi, z którymi przebywamy. Takie odpowiednie wsparcie ze strony innych pomaga nam uchronić się lub zmniejszyć stres związany z pracą. 

Jak radzić sobie ze stresem w pracy?

Stres w pracy jest zjawiskiem wieloczynnikowym. Starając się z nim uporać musimy więc działać na wszystkich trzech płaszczyznach. Jednak nie zawsze możemy sobie na to pozwoli, przecież nie pójdziemy do pracodawcy i nie powiemy, że powierzone na zadanie jest dla nas za trudne. W takiej sytuacji istnieje kilka sposobów aby zmniejszyć stresy zawodowy.

Trening relaksacyjny i ćwiczenia fizyczne - te działania zdecydowanie pomogą nam obniżyć poziom stresu po ciężkim dniu pracy. Sprawią, że będziemy bardziej zrelaksowani i chociaż na chwile zapomnimy o naszych obowiązkach. Stosowanie ich regularnie sprawi, że będziemy pozytywniej nastawienie do życia oraz odporniejsi na kolejne zbyt trudne wymagania.

Przyjaciele - spędzanie czasu z przyjaciółmi i rodziną po pracy sprawia, ze nasze myśli nie krążą jedynie wokół negatywnych odczuć związanych z naszymi obowiązkami. Miło spędzony czas pomaga nam się odstresować, zrelaksować i pozytywnie nastawić do kolejnego dnia. 

Pewność siebie - świadomość swoich kompetencji oraz wiara w swoje możliwości również chronią nas przed negatywnym wpływem naszej pracy. Oceniamy wtedy powierzone nam zadania jako takie, którym możemy sprostać, pomimo trudności.

Planowanie - stworzenie listy rzeczy do zrobienia oraz określenie czasu ich wykonania uchroni nas przed natłokiem obowiązków, które często właśnie prowadzą do pojawienia się stresu. Posiadając uporządkowany dzień wiemy też na jakie dodatkowe obowiązki czy przyjemności możemy sobie pozwolić, aby nasza praca zawsze była wykonana w wyznaczonym terminie. 

AUTOR: Monika Pikor

Licencja Creative Commons
Stres w pracy by Cognity Szkolenia is licensed under a Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe License.

Wybrani Klienci:

Ten serwis używa plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.
Więcej informacji o plikach cookies znajdziesz tutaj
Kliknij ZGADZAM SIĘ, aby ta informacja nie wyświetlała się ponownie
Cognity.pl