GWARANTOWANE TERMINY
Jesteś tutaj: strona głównastrefa wiedzyZakupy on – line. O czym warto pamiętać kupując w Internecie
MENU

Zakupy on – line. O czym warto pamiętać kupując w Internecie


Kategoria: Prawo e-commerce
21Jul

Zakupy w formie tradycyjnej będą niezastąpione jeszcze przez długi czas, lecz w erze techniki mobilnej mamy pewne możliwości, które mogą oszczędzają nasz czas i środki.  Możliwości te to znane prawie wszystkim zakupy on –line. 

 
Rynek e-commers w Polsce rozwoju się prężnie od niedawna, jednak już też prawie wszystkie produkty możemy kupić w sklepach internetowych. Klienci w e-sklepach mogę kupować od produktów spożywczych przez odzież i akcesoria po sprzęt RTV i AGD.  

Zakupy on-line maja tak samo wieli zwolenników jak i przeciwników. Wiele obaw, co do robienia zakupów przez Internet wiąże się zazwyczaj z nieznajomością praw, jakie przysługują nam, jako klientom.


Zapraszamy do zapoznania się z podstawowymi prawami, jakie przysługują klientom e-sklepów, a także do przeczytania wskazówek, którymi warto kierować się przy wyborze sklepu internetowego czy też aukcji, na której chcemy dokonać zakupu. 

E-zakupy: O czym pamiętać robiąć e-zakupy

✔ Nim rozpoczniesz zakupy dokładnie sprawdź dane sklepu, czyli oznaczenie sprzedającego, numer, pod jakim figuruje w rejestrze przedsiębiorców lub numer ewidencji gospodarczej wraz z oznaczeniem sądu, który dokonał rejestracji lub organu ewidencyjnego. Nie zapomnij także o sprawdzeniu danych teleadresowych przedsiębiorcy. 

Jeżeli nie ma tych danych zawarta transakcja może nie mieć żadnych podstaw prawnych, a tym samym uniemożliwi nam realizacje naszych podstawowych uprawnień wynikających z ustawy.

✔ Zapoznaj się z regulaminem sklepu, to w nim powinny być zawarte podstawowe prawa, jakie przysługują kupującemu. 

Pamiętaj też, że Twoje prawa są zapisane w Ustawie Ochronie Konkurencji i Konsumentów, to ona jest nadrzędnym aktem, a zapisy regulaminu e-sklepu musza się z nim zgadzać.

✔ Sprawdź opinie o sklepie oraz uzyskanie przez niego certyfikaty i znaki, jakości. Warto zapoznać się z opiniami na temat sklepu publikowanymi na wielu portalach, szczególnie tych, na których właściciele przedsiębiorstwa nie mają możliwości edycji komentarzy. 

Ustawa o konkurencji i ochronie konsumenta

Decydując się na zakupy w sklepie internetowym warto znać też zapisy ustawy, której głównym celem jest chronić kupujących przed nieuczciwymi praktykami przedsiębiorców. Zgodnie z nią, dokonując zakupy najpóźniej w chwili zawarcia umowy musimy być poinformowani o:

  • Imieniu i nazwisku (nazwie) przedsiębiorcy;
  • Adresie zamieszkania (siedzibie);
  • Organie, który zarejestrował działalność gospodarczą przedsiębiorcy;
  • Numerze, pod którym przedsiębiorca został zarejestrowany w tym organie;
  • Istotnych właściwościach przedmiotu oraz świadczenia usługi;
  • Cenie i wynagrodzeniu obejmującym wszystkie składniki, a szczególnie cła i podatki;
  • O regułach uiszczenia należności za produkt i wynagrodzenie; 
  • Kosztach, sposobie oraz terminie dostawy; 
  • O prawie odstąpienia od umowy w terminie 10 dni od daty zakupu, ze wskazaniem wyjątków, jakie obowiązują w art.10. ust.3;
  • O kosztach, jakie wynikają z korzystania przedmiotów porozumienia się na odległość, jeżeli są rozliczane inaczej niż z normalnej taryfy;•Okresie, w jakim oferta, informacja o cenie, wynagrodzeniu jest wiążąca;
  • Minimalnym okresie, na jaki może być zawarta umowa;
  • Miejscu i sposobie, w jaki sposób możemy złożyć reklamację;
  • Prawie wypowiedzenia umowy, o którym mówi art. 8 ustawy 3;

Informacje te powinny być przekazany w jasny i zrozumiały do odczytania sposób. 

Pamiętajmy też, że zawarcie umowy następuje wtedy, kiedy dostaniemy potwierdzenie o przyjęciu realizacji zamówienia. 

E-zakupy: Obowiązku sklepu internetowego:

✔ Sprzedający jest zobowiązany do potwierdzenia kupującemu pisemnie informacji, o których mówi ust. 1 Ustawy o Konkurencji i Ochronie Konsumentów.

 Kupujący ma możliwość odstąpienia od umowy bez podania jakiejkolwiek przyczyny w terminie 10 dni od daty zakupu, jesteśmy wtedy zobowiązani do odesłania towaru w przeciągu 14 dni na własny koszt. W takim samym czasie sklep powinien zwrócić pieniądze za towar. 

✔ Odstępując od umowy nie podnosi się żadnych kosztów odstępnego, opłat manipulacyjnych czy też należności. Jeśli takie zapisy są w regulaminie sklepu automatycznie z mocy ustawy są nieważne. 

✔ E-sklep ze swojej strony powinien nam potwierdzić pisemnie prawa, jakie nam przysługują. Jeśli tego nie uczyni na zwrot towaru mamy 3 miesiące. 

 Jeśli zamówiliśmy towar a go nie otrzymaliśmy warto zajrzeć do regulaminu sklepu, jeżeli nie ma tam zapisu dotyczącego powyższej sytuacji, sklep jest zobowiązany dostarczyć do nas towar w ciągu 30 dni od daty potwierdzenia przyjęcia naszego zamówienia.

E-sklep – brak dostępności towaru

Jeżeli produkty, które zamówiliśmy są niedostępne to sklep powinien nas poinformować o tym fakcie nie później niż 30 dni od zawarcia umowy. E-sklep może nam w tym wypadku zaproponować towar zastępczy, który odpowiada, jakością i ceną (zapis o takiej metodzie musi znajdować się w regularnie). Jako klienci możemy nie zgodzić się na to rozwiązanie, wtedy przysługuje nam prawo odstąpienia od umowy i prawo do zwrotu pieniędzy. Pamiętajmy też, że w sytuacji, gdy sklep nie jest w stanie zrealizować naszego zamówienia na czas możemy żądać odszkodowania (musimy ze swej strony wykazać szkodę, jaka ponieśliśmy).  

Płatności w sklepi elektronicznym 

Kupując przez Internet nie mamy obowiązku płacić przed otrzymaniem towaru, taki też zapis nie powinien nigdy znaleźć w regulaminie sklepu, ponieważ jest niezgodny z ustawą regulującą handel elektroniczny. E-sklepy wprowadziły jednak możliwość płatności on-line – korzystając z niej musimy zwrócić uwagę na połączenie strony rejestracji, logowania oraz jej zaszyfrowanie. Początkiem połączenia zawsze powinno być ”https”, a gdy naciśniemy dalej pojawiająca się kłódka powinna potwierdzić nam ważność certyfikatu. Przy płatności kartą warto zapamiętać, że sklep może prosić nas tylko o podanie pewnych danych osobowych, takich jak: imię i nazwisko właściciela karty, nasz adres oraz adres dostawy, a także dane potrzebne do faktury.  Po realizacji transakcji kartą warto zachować potwierdzenie naszej transakcji takie jak e-mail ze sklepu lub wyciągi potwierdzenia. Jeśli jest pobierana prowizja za płatność kartą, sklep powinien poinformować nas o tym przed złożeniem zamówienia podając całkowity koszt operacji.

Reklamacja towaru w e-sklepie

Robią zakupy w Internecie często spotykamy się z wadliwość zakupionego towaru, dlatego podczas wystąpienia wad w zakupionym przez nas towarze mamy prawo do reklamacji na tych samych zasad jak byśmy zrobili zakupy w sklepie zajmującym się sprzedażą stacjonarną. Termin reklamacji obejmuje okres dwóch lat od daty wydania towaru i dwa miesiące od daty wystąpienia wady produktu.  W przypadku odkrycia wady mamy prawo do naprawy towaru na koszt sprzedawcy lub zamiany na nowy. Do naszego żądania e-sklep musi się ustosunkować w okresie 14 dni, jeśli tego nie uczynił uznajemy reklamacje za przyjętą.

Jak kupować w zagranicznych sklepach internetowych?

Sprzęt komputerowy czy elektronika to towary, które możemy zakupić po okazyjnych cenach w zagranicznych sklepach internetowych. Ceny tych produktów zależą od kursu walutowego danego kraju. Chcąc dokonać zakupów w zagranicznych e-sklepach warto poznać parę zasad, które dotyczą tej formy zakupu.

  • Kupując w sklepie należącym do Unii Europejskiej mamy te same prawa jak podczas zakupów w polskich sklepach internetowych. Musimy jednak pamiętać, ze okres zwrotu w krajach Unii wynosi 14 dni, u nas jest to 10 dni.
  • W przepisach konsumenckich obowiązują te same przepisy prawa jak w Polsce: na reklamacje mamy 2 lata na zwrot 10 dni.

UWAGA: Na podstawie nowej dyrektywy UE od nowego roku w Polsce zmienią się przepisy dotyczące handlu elektronicznego – chcesz wiedzieć, jakie jeszcze zmiany czekają e-sklepy od 2015 roku wejdź TUTAJ 


Robią zakupy w zagranicznych e-sklepach w przypadku problemów możemy liczyć na pomoc Europejskiego Centrum Konsumenckiego. Na ich stronie znajdziemy wszystkie zagadnienia i informacje, które mogą być nam pomocne podczas zakupów. Pomocą może służyć nam również strona econsumer.gov gdzie możemy złożyć skargę na przedsiębiorcę.

Jak kupować w zagranicznych sklepach internetowych? - Płatności

Najpopularniejszą formą płatności za zakupy przez Internet w Unii jest płatność kartą oraz online, PayPal, PayU czy Dotpay.

Płacenie kartą kredytowa stanowi dla nas bezpieczną formę płatności, ponieważ jeżeli sprzedawca nie wywiąże się z umowy mamy możliwość zgłoszenia tego do banku, który w naszym imieniu wystąpi do firmy wydającej nam kartę o obciążenie zwrotne sprzedawcy.

Na naszą korzyść działa też system płatności online, w którym możemy powiązać kartę kredytowa, rachunek bankowy z kontem danych, jaki jest w systemie. System ten oferuje nam także wstępnie zabezpieczenie, co oznacza, że możemy się zwrócić o zwrot wpłaconej kwoty, jeśli zamówiony produkt do nas nie dotarł.

Inna formą płatności za zakupy przez Internet jest przelew ekspresowy za granicą lub przelew na prywatne konto osoby, która jest przedsiębiorcą. 

 

Temat handlu elektornicznego jest szczegółowo omówiony na szkoleniu: 

 

Możesz też być zainteresowany lekturą: 

 

Licencja Creative Commons
Zakupy on – line. O czym warto pamiętać kupując w Internecie by Cognity Szkolenia is licensed under a Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe License.

Wybrani Klienci:

Ten serwis używa plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.
Więcej informacji o plikach cookies znajdziesz tutaj
Kliknij ZGADZAM SIĘ, aby ta informacja nie wyświetlała się ponownie
Cognity.pl