Zasady etyczne w zawodzie sekretarki i asystentki
Kategoria: Perfekcyjna Asystentka, Zarządzanie Czasem

Każda grupa zawodowa od lekarzy po prawników posiada swoje wewnętrzne zasady zwane kodeksem etyki zawodowej. Nie inaczej jest w grupie zawodowej asystentek czy sekretarek. Zapraszamy do zapoznania się z podstawowymi zasadami etyki w pracy sekretarki i asystentki.
Etyka zwodu m.in. określają relacje jak panują między szefem a podwładnym – stąd tez jej szczególna rola w zawodzie asystencki czy sekretarki. Duet ten, bowiem musi ściśle ze sobą współpracować. Żeby ta współpraca układa się potrzebne jest jasne określenie reguł i zasad współpracy – pomoże to uniknąć konfliktowych sytuacji i negatywnych emocji.
Zapraszamy do zapoznania się z podstawowymi zasadami etycznymi
Zasada tajemnicy zawodowej
Akcja prawie wielu filmów rodem z Hollywood toczy się wokół złamania tajemnicy zawodowej. W USA i Europie Zachodniej zasada ta traktowana jest bardzo poważnie, a oznacza ona, że pracownik firmy ma zakaz podawania do publicznej wiadomości szczegółów funkcjonowania firmy i jej tajemnic strukturalnych.
W Polsce zasada ta jest od dawna stosowane w dużych firmach, przedsiębiorstwach czy w korporacjach – jednak nie dawno zaczęła być wprowadzana także w mikro i małych przedsiębiorstwach.
Do meritum!
Jako asystentka/ sekretarka masz dostęp do wielu dokumentów, również tych, które można by oznaczyć klauzula „tajne przez poufne” – pamiętaj nigdy nie zdradzaj nikomu postronnemu ich zawartości, a także zasłyszanych rozmów telefonicznych czy treści przeczytanych maili. Za złamanie tajemnicy przedsiębiorstwa grozi nie tylko utrata zaufania przełożonego, ale także kary finansowe. Nie najlepiej wygląda również łatka nie dyskretnej asystencki przy poszukiwaniu nowej pracy.
Zasada tajemnicy powiernictwa
W Polsce mało znana, a jeżeli znana to zazwyczaj ignorowana. Jednym słowem chodzi o to żeby informacji zasłyszanych w firmie/ organizacji nie przekazywać dalej – nawet, jeżeli informacja ta nie jest ściśle związana z tajemnicami firmy.
Przykład:
Znając datę urodzenia swojego szefa, adres i numer telefonu prywatnego nie przekazuj ich dalej – to nie dyskrecja, Twój szef na pewno tego nie pochwali. Pamiętaj, ze informacje te nie zostały Ci przekazane po to, aby przekazywać je innym.
Zasada dobrego wrażenia
Jak nas widzą tak nas piszą ta prosta prawda ma odzwierciedlenie również w naszej pracy. Szczególnie w takiej pracy, kiedy to my jesteśmy wizytówka firmy czy też prezesa firmy. Dlatego też, powinniśmy starać się tworzyć profesjonalny i godny zaufania wizerunek.
Zasada autorytetu
Jednym z zadań asystentki szefa jest przekazywanie decyzji szefa w dalsze tryby machiny firmowej czy delegowanie zadań, z którymi nie zawsze osobiście musimy się zgadzać.
Rada:
Pamiętaj jednak, żeby w żadnych okolicznościach nie wolno podważać autorytetu swojego przełożonego – profesjonalna asystentka wykonując swoje zadania powinna powstrzymać się od jakichkolwiek komentarzy odnoszących się do poczynań szefa.
Zasada czasu
Zasada ta nie tylko odwołuje się do naszej umiejętności zarządzania czasem i ustalania priorytetów swoich i szefa zadań, ale także do kluczowej kwestii, jaką jest ochrona czasu przełożonego. Z natury rzeczy jest on bardzo zajętym człowiekiem - strategiczne sprawy firmy zajmują wiele czasu i wymagają skupienia – asystentka powinna dać, aby prezes nie był nękany niepożądanymi i niezapowiedzianymi wizytami czy telefonami.
Sprawdź czy umiesz zarządzać swoim czasem.
Zasada odpowiedzialności moralnej
Zasada ta ma zastosowanie w każdej grupie zawodowej. Jej założeniem jest umiejętność przyznania się do błędów oraz ich naprawy i pracy nad sobą.
Osobom zainteresowanym pracą sekretarki/sekretarza lub asystentki/asystenta polecamy lekturę:
- Część 1: Asystenka doskonała, poznaj sekrety pracy sekretarki i asystenki
- Część 3: Moda w biurze, czyli dress code w pracy
- Część 4: Jak wybrać szkolenie dla sekretarki i asystentki?
- Część 5: Kurs Perfekcyjna Asystentka - komunikacja
- Część 6: Kurs Perfekcyjna Asystentka - zarządzanie czasem
- Część 7: Kurs Perfekcyjna Asystentka - kreowania wizerunku firmy
- Część 8: Jak pisać maila służbowe?
Aby przybliżyć Państwu tworzenie profesjonalnych dokumentów w MS Office zapraszamy do zapoznania się z cyklem artykułów na ten temat:
- Część 1: Tworzenie profesjonalnych dokumentów w MS Word
- Część 2: 15 zasad poprawnego formatowania dokumentów w MS Word
- Część 3: MS Word – spisu tabel i rysunków, wstawianie podpisów do ilustracji
- Część 4: Tworzenie bibliografii w MS Word
- Część 5: Konwertowanie dokumentów PDF na pliki Programu Word
- Część 6: Zapisywanie plików Word do formatu PDF
- Część 7: Jak ustawiać marginesy w MS Word?
- Część 8: Automatyczny spis treści? Nic prostszego
- Część 9: Przypisy w MS Word
- Część 10: Skróty klawiaturowe w MS Word
Zapraszamy na szkolenia:
Możesz też być zainteresowany:
- Dlaczego warto zarządzać czasem
- Kurs Zarządzanie Czasem z wykorzystaniem MS Outlook
- Mapa myśli: Prezentacja danych - niezbędnik
- Kurs Wizualizacja i Prezentacja Danych w MS Excel i MS PowerPoint
Zasady etyczne w zawodzie sekretarki i asystencki by Cognity is licensed under a Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe License.
Więcej informacji znajdziesz w artykułach:
Kwadrant przepływu pieniędzy

Zainteresować Cię może również:
Power BI – wizualizacja danych na wykresie
