cognity

Prezentacja: jak używać kolorów w prezentacji

Gdy planujemy wykonanie profesjonalnej prezentacji musimy zdecydować, czy i jakie akcenty kolorystyczne do niej wprowadzać. Często, nasze własne preferencje niekoniecznie współgrają z psychologiczną mocą kolorów oraz ich percepcji przez odbiorców.

08 grudnia 2014
blog

Gdy planujemy wykonanie profesjonalnej prezentacji musimy zdecydować, czy i jakie akcenty kolorystyczne do niej wprowadzać. Często, nasze własne preferencje niekoniecznie współgrają z psychologiczną mocą kolorów oraz ich percepcji przez odbiorców.

 

Specjaliści, eksperci prowadzący szkolenia PowerPoint, w oparciu o badania psychologiczne, zgodnie twierdzą, że kolor jak nic innego służy w prezentacji do pobudzenia i zainteresowania widza. Warto prześledzić wskazówki dotyczące stosowania kolorystyki w prezentacjach.

 

Prezentacja: działanie barw na człowieka

 

Barwy, które nas otaczają mają bardzo duży wpływ na naszą psychikę, projektując prezentację, którą chcemy przedstawić szerszej publiczności musimy zapoznać się z tym jak oddziaływają poszczególne barwy na człowieka.

Barwy jasne – oddziałują na człowieka pogodnie
Barwy czyste (z podstawowej palety barw) – rozweselają
Barwy zgaszone – przygnębiają
Barwy ciemne – wprowadzają nastrój powagi.

Prezentacja: działanie kolorów na człowieka

 

Nie tylko barwy, ale również kolory mają wpływ na nasze postrzeganie. Każdy z kolorów ma inną symbolikę, przygotowują prezentacje powinniśmy pamiętać o tej symbolice i odpowiednio dobierać kolory.

 

Pomarańcz – sygnalizuje optymizm, ciepło. Jest kolorem, który ma akcentować młodość, dynamikę. Osoby starsze mogą jednak obierać go, jako zbyt infantylny. W przypadku prezentacji dobrze nadaje się, jako tło do przedstawiania nowości oraz przedmiotów przeznaczonych dla młodych ludzi.

kolorŻółty – symbolizuje słońce, radość, analogicznie do złota bogactwo, w innych krajach uznawany jest za kolor zazdrości. Stosowany na prezentacji dobrze akcentuje nowość, młodość, wesołość. Działa na system nerwowy, dlatego ludzie przebywający w żółtych pomieszczaniach mogą być bardziej zdenerwowani. W prezentacji dobrze stosować ten kolor oszczędnie, chyba, że chcemy odwrócić uwagę odbiorcy od jej treści.

kolorNiebieski – sygnalizuje profesjonalizm, zaufanie, intelekt. Przez swoje psychologiczne właściwości uspokaja, odpręża. Politycy często ubierają niebieskie akcenty. Niebieskie pomieszczenia uspakajają, dlatego kolor ten dobrze sprawdza się w przypadku ścian w szpitalach. Co ciekawe, jedzenie z niebieskiego talerza wspomaga dietę, ponieważ kolor ten działa hamująco na nasz apetyt. Jest bardzo dobrym kolorem w przypadku zastosowania w różnego rodzaju prezentacjach i raportach, nie męczy oczu za to potęguje wrażenie profesjonalizmu.

kolorCzerwień - silnie pobudza szczególnie do akcji i walki. W czerwonych pomieszczeniach jesteśmy bardziej rozdrażnieni, m.in., dlatego często jest stosowany w restauracjach typu fast food, do których wchodzi się tylko na chwilę. Czerwień wzmaga też apetyt.
Pewien amerykański naukowiec przeprowadził badania, z których wynikało, że w boksie na olimpiadzie, częściej wygrywali sportowcy w czerwonych strojach. Z badań nie wynikało jednoznacznie czy dlatego, że oni sami czuli się silniejsi czy dlatego, że robili większe wrażenie na przeciwnikach. To, że czerwień jest kolorem ostrzegawczym, który bardzo silnie oddziałuje na organizm, ma swoje korzenie m.in. w kolorze owoców, którymi żywili się ludzie pierwotni. Kolor ten nie budzi zaufania, więc lepiej nie ubierać się w ten kolor, ale silnie odwraca uwagę, dlatego warto zastosować go w prezentacji gdy chcemy coś wyróżnić, a coś innego ukryć. W prezentacji również lepiej ograniczyć ten kolor do akcentów, ponieważ nawet oglądanie dużej ilości czerwieni działa na nas denerwująco i męczy obserwatorów. 

kolorZieleń – kolor świeżości, młodości, ale też czystości. Dobrze sprawdza się w łazienkach i szpitalach, ponieważ kojarzony jest z naturą, a także rozsądkiem i zdrowiem. Kolor zielony polecany jest szczególnie do prezentacji farmaceutyków.

kolorRóżowy – kolor dziewczęcy, kojarzony z niewinnością. Jak nie trudno zgadnąć kojarzy się z czymś infantylnym, dlatego zdecydowanie odradzany jest w przypadku prezentowania czegoś innego niż zabawki i produkty dla nastolatek.

 

icon

Formularz kontaktowyContact form

Imię *Name
NazwiskoSurname
Adres e-mail *E-mail address
Telefon *Phone number
UwagiComments