GWARANTOWANE TERMINY
Jesteś tutaj: strona głównastrefa wiedzyEfekt pierwszego wrażenia podczas wystąpień publicznych
MENU

Efekt pierwszego wrażenia podczas wystąpień publicznych


Kategoria: Kompetencje miękkie w pracy
18Mar

Kilka pierwszych sekund, kilka słów, gestów czy rzut oka na prezencję i wygląd. Tyle wystarczy, aby ktoś wyrobił sobie pierwszą opinię na nasz temat. Nie ma znaczenia czy będzie ona prawdziwa, czy nie – jej zmiana będzie wymagała wiele czasu i wysiłku. Jak wykorzystać efekt pierwszego wrażenia, by stać się bardziej przekonującym mówcą?

Ponad połowę informacji o nas samych udzielamy otoczeniu przez komunikację niewerbalną. Postawa, gesty, mimika mówią o nas więcej, niż wypowiadane słowa. Często zdradzają więcej, niż chcielibyśmy ujawnić. Ponadto, kiedy występuje sprzeczność między mową werbalną i mową ciała, odbiorcy ufają tej drugiej. Tak samo jest w sytuacji występowania przed publicznością. Dlatego efekt pierwszego wrażenia powstaje jeszcze zanim wypowiemy do zgromadzonych pierwsze słowo.

Efekt pierwszego wrażenia

Efekt pierwszego wrażenia to błyskawiczny proces, w trakcie którego automatycznie oceniamy nowo spotkaną osobę przez pryzmat sygnałów, które jako pierwsze do nas dotrą. Na podstawie tego, co zaobserwujemy, przypisujemy tej osobie określone cechy. 

W tych pierwszych chwilach nie zastanawiamy się nad docierającymi do nas informacjami. Nie analizujemy czy są prawdziwe czy nie - działamy intuicyjnie i w ten sposób oceniamy czy dana osoba nam się podoba, czy nie. 

Pierwsze wrażenie kształtuje nastawienie do drugiej osoby w sposób niezależny od naszej woli. Bardzo trudno jest je później zmienić. Tym większego znaczenia nabiera zrobienie najlepszego wrażenia już na samym początku.

Anioł czy diabeł – efekt halo w praktyce

Efekt aureoli (efekt halo) polega na automatycznym, nieświadomym przypisaniu komuś cech osobowościowych na podstawie odniesionego wrażenia. W zależności od tego czy to pierwsze wrażenie jest pozytywne czy negatywne, możemy mówić o „anielskim efekcie halo” lub „diabelskim efekcie halo”.

Anielski efekt halo skutkuje pozytywną oceną. Osoba poddana działaniu tego efektu, w przypadku sukcesu osoby ocenianej, przypisuje jej całe zasługi. Z kolei w sytuacji niepowodzeń stara się szukać usprawiedliwień i przyczyn porażki w czynnikach zewnętrznych. 

W przypadku efektu diabelskiego zależności są odwrotne. Efektem pierwszego wrażenia jest negatywna ocena osoby. W konsekwencji obserwator doszukuje się później w drugim człowieku zachowań potwierdzających jego nieprzychylny osąd. Sukcesy źle ocenionej osoby przypisuje czynnikom zewnętrznym, przypadkowi. Porażki zaś są w pełni zasłużone i wynikają z nieprawidłowego zachowania ocenionego człowieka.

Pierwsze wrażenie a strój

Znane przysłowie głosi, że nie szata zdobi człowieka. Jednak w sytuacji wystąpień publicznych, to strój przemawia jako pierwszy. Ubiór jest wizytówką, która wymaga szczególnej uwagi. Dobierając garderobę, trzeba wziąć pod uwagę okoliczności, zajmowane stanowisko, a nawet porę dnia. 

Podstawową zasadą jest ubieranie się nie gorzej niż słuchacze. Najlepiej jest się ubrać o jeden poziom wyżej, tzn. jeśli słuchacze będą ubrani całkowicie swobodnie, załóżmy marynarkę, kiedy przemawiamy przed publicznością ubraną w oficjalne stroje nie możemy wystąpić inaczej niż w garniturze, koniecznie z krawatem. 

Odpowiedni ubiór podkreśla nasz autorytet, wiarygodność i profesjonalizm. Jest wyrazem szacunku dla osób, które przyszły nas posłuchać.

Postawa w czasie prezentacji 

Nasza postawa jest odzwierciedleniem wewnętrznego nastawienia. Przypomnijmy sobie jak na scenę wkraczają zdobywcy różnych nagród czy sportowy stający na podium. A jak wygląda uczeń wezwany za karę do dyrektora lub pracownik spodziewający się niemiłej rozmowy z szefem? 

Chcąc wywrzeć na publiczności odpowiednie wrażenie, powinniśmy zachowywać się jak zwycięzcy. Prosta postawa, pewne, energiczne kroki w kierunku mównicy. Do tego uśmiech i kontakt wzrokowy z publicznością. A w czasie wystąpienia pewne gesty i swobodne poruszanie się po scenie. Kogoś takiego chce się słuchać.

Paroles, paroles… - czyli co i jak mówić

Najtrudniej jest zacząć. Po wejściu na scenę ogarniają nas najsilniejsze emocje. Możemy wtedy zapomnieć nawet tego, jak się nazywamy. Dlatego warto nauczyć się początku wystąpienia na pamięć. Tylko początku. Nawet jak w ostatniej chwili przyjdzie nam do głowy pomysł na inne rozpoczęcie wystąpienia, trzymajmy się tego, co wcześniej przygotowaliśmy. Doda nam to pewności siebie na starcie. Unikniemy drżenia głosu, chaosu i gonitwy myśli.

Pamiętaj o tym, żeby się przedstawić, bo nie każdy wie kim jesteś. Następnie wprowadź w temat swojego wystąpienia. Po tych kilku zdaniach na pewno poczujesz się pewniej i dalsza część prezentacji przebiegnie sprawniej.

Efekt pierwszego wrażenia mit czy prawda?

Efekt pierwszego wrażenia powstaje w ciągu zaledwie kilku pierwszych sekund kontaktu z nowo poznaną osobą. Kształtuje się głównie na podstawie wyglądu, cech zewnętrznych, mowy ciała, ubioru i mimiki. Jest on bardzo trwały i trudny do zmiany. Dlatego dużą uwagę należy przykładać do tego jak zaprezentujemy się przed publicznością. Odpowiednie nastawienie i przygotowanie się do wystąpienia pozwoli nam wykorzystać omówiony efekt na naszą korzyść.

autor: pl

Licencja Creative Commons
Efekt pierwszego wrażenia podczas wystąpień publicznych by Cognity is licensed under a Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe License.

Wybrani Klienci:

Ten serwis używa plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.
Więcej informacji o plikach cookies znajdziesz tutaj
Kliknij ZGADZAM SIĘ, aby ta informacja nie wyświetlała się ponownie
Cognity.pl