Excel - formuły tablicowe
Kategoria: Kurs Excel, Samouczek Excel

Zaawansowane opcje programu Excel umożliwiają nam stosowanie formuł tablicowych. Formuły te dają możliwość prowadzenia obliczeń, których nie możemy wykonać przy użyciu innych formuł.
Celem poniższego artykułu jest przedstawienie idei formuł tablicowych na przykładzie danych przedstawionych na rys. 1.
Rys. 1. Przykładowe dane
Formuły tablicowe w Excelu – wady i zalety
W związku z tym, że formuły są skopiowane do tych komórek, które wskazał użytkownik oraz nie jest możliwa zmiana wybranych komórek (jedynie tablic) formuły tablicowe charakteryzuje spójność oraz bezpieczeństwo. Dodatkowym bonusem formuł tablicowych jest mniejszy rozmiar plików.
Wada, którą można dostrzec korzystając z formuł tablicowych jest brak możliwości zmniejszenia jej rozmiaru (w takim przypadku należy stworzyć nową tablicę).
Tworzenie formuły tablicowej
Aby utworzyć formułę tablicową na przykładowych danych należy:
- zaznaczyć komórki, w których chcemy zastosować formułę tablicową w taki sposób, aby była aktywna ta komórka, do której zostanie wpisana formuła (w tym przypadku będzie to E2 (rys. 2)
Rys. 2. Formuła tablicowa
- zastosować skrót klawiszowy Ctrl + Shift + Enter, dzięki czemu dane w komórkach z formułą tablicową będą oznaczone przez dwa nawiasy klamrowe (rys. 3)
Rys. 3. Charakterystyczny wygląd formuły tablicowej
Tych z państwa, którzy są zainteresowani szczegółowym omówieniem zastosowania i tworzenia formuł tablicowych w programie MS Excel zapraszamy na kurs Excel Zaawansowany w Cognity.
Autorem tekstu jest Grzegorz Plak - trener Cognity.
Możesz być również zainteresowany:
Excel - formuły tablicowe by Cognity is licensed under a Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe License.
Cognity zaprasza Cię na praktyczne kursy i szkolenia:
Kurs Excel Zaawansowany
Więcej informacji znajdziesz w artykułach:
Transpozycja danych w Excelu

Zainteresować Cię może również:
Umiejętności interpersonalne, ale co to tak naprawdę jest?
